مباحثه، تالار علمی فقاهت
انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل( السنه لا تنقض الفریضه) - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل( السنه لا تنقض الفریضه) (/showthread.php?tid=3352)



انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل( السنه لا تنقض الفریضه) - Payam_Khajei - 6-اسفند-1402

السنة لاتنقض الفریضة به قرینه این‌که متصل به لاتعاد است، ممکن است ما یصلح للقرینیة داشته باشد؛ لاتعاد از ملتفت منصرف است، لاتعاد انصراف دارد به کسی که هنگام خلل ملتفت نیست و بعد ملتفت می‌‌شود، ‌و می‌خواهد اعاده کند به او می‌‌گویند لاتعاد.


ممکن است گفته شود بالاخره [ذیل لاتعاد:] "السنة‌ لاتنقض الفریضة" اطلاق دارد فقط عالم عامد مختار از آن خارج است،[لذا ملتفت مضطر را هم می گیرد.] و از طرفی  کبرای السنة لاتنقض الفریضة، تعلیل صدر(لاتعاد الصلاه....) است و مهم اصل تعلیل است.

در جواب می‌‌گوییم [السنة لاتنقض الفریضة] ظهور در تعلیل ندارد ، دو تا بیان کنار هم هستند: لاتعاد الصلاة الا من خمس، بعد فرمود و القراءة سنة و السنة‌ لاتنقض الفریضة، نگفت لاتعاد الصلاة لان الخمسة فریضة و ما عداهن سنة و السنة لاتنقض الفریضة، ظهور در تعلیل ندارد، ‌دو تا جمله‌ای هستند در کنار هم یکی ما یصلح للقرینیة برای دیگری می‌‌تواند باشد.
 
¨     درس خارج فقه 01/12/1402



RE: انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل( السنه لا تنقض الفریضه) - Payam_Khajei - 6-اسفند-1402

البته پست فوق ذیل یک بحثی است که استاد با آقای سیستانی در مورد حدیث لاتعاد کرده اند اصطیاد کرده اند. 

با کمی ویرایش پست فوق اصطیاد شده است. اصل مطلب همان طور که در فایل ضمیمه موجود است این گونه است: 

........آقای سیستانی طبعا چون حدیث لاتعاد را بخاطر ذیلش که السنة لاتنقض الفریضة شامل مضطر می‌‌داند می‌‌گوید دل‌تان رحم بیاید برای این بیچاره این اضطرار دارد بی اختیار پیشانی‌اش از مهر برداشته شد و لو ملتفت هم بود که هنوز ذکر واجب نگفته پیشانی‌اش دارد برداشته می‌‌شود خب السنة‌ لاتنقض الفریضة هذا سجدة و السجدة‌ فریضة یعنی مقدر فی الکتاب و بقیه شرایط: استقرار آناما، ‌ذکر که حالا یا شرایط نماز است یا شرایط سجود است، این‌ها سنت است و السنة لاتنقض الفریضة.
 ما دو تا اشکال به آقای سیستانی داشتیم در این مورد: یک: این‌که می‌‌گفتیم السنة لاتنقض الفریضة به قرینه این‌که متصل است به لاتعاد، ممکن است ما یصلح للقرینیة داشته باشد لاتعاد از ملتفت منصرف است، لاتعاد انصراف دارد به کسی که هنگام خلل ملتفت نیست بعد ملتفت می‌‌شود، ‌و می‌خواهد اعاده کند به او می‌‌گویند لاتعاد.
و الا شما فرض کنید که آن خانمی که الله اکبر گفت این بچه شیطونش آمد چادر این خانم را کشید برد انداخت آن طرف حیاط که اگر بخواهد ستر رأس یا ستر جسد غیر عورتین که اصلا او ستر نشود که نمازش می‌‌شود نماز عریان، اگر بخواهد ستر کند باید نمازش را باطل کند، انصافا السنة لاتنقض الفریضة حالا اگر هم منصرف نباشد فی حد ذاته از این شخص که این هم محل بحث است چون عرف به این نمی‌گوید مضطر، می‌‌گوید وقت که موسع است این نماز را رها کن یک نماز دیگر بخوان تو که مضطر نیستی بر فرض آقای سیستانی بگویند بالاخره السنة‌ لاتنقض الفریضة اطلاق دارد فقط عالم عامد مختار از آن خارج است بر فرض این را بگوییم ولی صدر این السنة لاتنقض الفریضة دارد لاتعاد الصلاة نه این‌که تستمر الصلاة این دارد نمازش را ادامه می‌‌دهد با این وضع.
اگر گفته شود: کبرای السنة لاتنقض الفریضة تعلیل صدر است که گفت لاتعاد و مهم اصل تعلیل است،
 می‌‌گوییم ظهور در تعلیل ندارد ، دو تا بیان است کنار هم: لاتعاد الصلاة الا من خمس، بعد فرمود و القراءة سنة و السنة‌ لاتنقض الفریضة، نگفت لاتعاد الصلاة لان الخمسة فریضة و ما عداهن سنة و السنة لاتنقض الفریضة، ظهور در تعلیل ندارد، ‌دو تا جمله‌ای هستند در کنار هم یکی ما یصلح للقرینیة برای دیگری می‌‌تواند باشد.این یک اشکال بود به آقای سیستانی می‌‌کردیم.
ممکن است این اشکال را این‌جا جواب بدهیم چون این‌جا اصلا استمراری نیست......



RE: انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل( السنه لا تنقض الفریضه) - مسعود عطار منش - 8-ارديبهشت-1403

لا تعاد الا من خمس به قرینه استثنا، مستنا منه هم مشخص میشود یعنی لا تعاد من غیر خمس بل تعاد من خمس.
این جمله از حیث خمس و غیر خمس در مقام بیان است و معلوم نیست این جمله از حیث مکلف که در حالت اضطرار یا التفات است در مقام بیان باشد چون ناظر به اجزا و شرایط نماز است پس صرفا از جهت اجزا و شرایط در مقام بیان است نه از جهت حالات مکلف.
فتامل جیدا.


RE: انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل( السنه لا تنقض الفریضه) - محمد رضایی - 20-ارديبهشت-1403

خداوند آقای خواجه ای رو قرین رحمت کند
فاتحه ای برای شادی روحشان بخوانیم...