مباحثه، تالار علمی فقاهت
مختار استاد در مورد مرسلات صدوق - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد احمدی شاهرودی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=77)
+---- موضوع: مختار استاد در مورد مرسلات صدوق (/showthread.php?tid=3360)



مختار استاد در مورد مرسلات صدوق - خیشه - 13-اسفند-1402

نظر استاد احمدی شاهرودی در مورد مرسلات صدوق
ممکن است گفته شود که مرسلات صدوق دو گونه است. گاهی اوقات با تعبیر رُوی مطرح میشود و گاهی به امام نسبت میدهد. اگر به نحو اول باشد حجیت ندارد چون ما علم به وثاقت راوی نداریم شاید ضعیف باشد. اما اگر از قبیل دوم باشد حجیت دارد چون ما قطع داریم که سند معتبری نزد صدوق بوده هر چند در این اینجا مثلا نیاورده است.
اما به نظر میاید این مطلب درست نباشد چون روش و دأب صدوق بر ذکر سند است. اگر در یک موردی سند تام باشد نکته ای برای عدم ذکرش نیست.
ان قلت: اینکه صدوق در بعض موارد سند روایت را ذکر میکند از باب تزین و تیمن است لذا بعضی از موارد ذکرش میکند و بعضی موارد ترک میکند.
قلت:چرا مرحوم صدوق در بعضی از موارد برای تزین و تیمن هم سند را ذکر نمیکند؟ خصوصا مواردی که ذکر سند نمیشود اقل از مواردی است که ذکر سند میشود. سوال این است که چرا در همین موارد اقل سند را ذکر نمیکند با اینکه مخالف دأبش هست.
ان قلت: این که در بعضی موارد مرحوم صدوق سند را ذکر نمیکند اثبات نمیکند که حتما مرحوم صدوق قطع به سند داشته و از طرفی هم اثبات نمیکند که سند معتبری نزدش بوده است شاید از باب حدس و اجتهاد قطع برایش حاصل شده که حجیت دارد و این برای ما فایده ندارد.
قلت:در اینجا دوران امر است بین حس و حدس در این دوران اصاله الحس مقدم میشود.
استاد میفرماید: مستند تقدم اصاله الحس سیره عقلاء است نه اینکه آیه و روایتی داشته باشیم که اطلاق و عموم داشته باشد و به اطلاق و عموم آن وقتی که شک داریم تمسک کنیم. سیره عقلاء هم این طور نیست همیشه بنا بر حسیت بگذارند بلکه مورد به مورد متفاوت است. در جایی که یک قرینه معتنابه وجود دارد بر حدسیت در اینجا بنای عقلاء بر تقدم حس نیست. وقتی که عقلاء ملاحظه کنند که دأب صدوق بر ذکر روایات است ولی در بعضی از موارد سند را مطرح نکرده در این جا بنای بر سند داشتن و اصاله الحس ندارند.