مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: در محضر استاد میری (زید عزّه) - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس سطح (فقه) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=6)
+---- انجمن: مکاسب شیخ (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=8)
+---- موضوع: نکته علمی: در محضر استاد میری (زید عزّه) (/showthread.php?tid=347)



در محضر استاد میری (زید عزّه) - مهدی قنبریان - 6-مهر-1393

نکته ای از درس خیارات استاد میری(زید عزّه):
نهی از اکل مال به باطل در دوجای قرآن وارد شده است:
1- البقرة
وَ لاَ تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَ تُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقاً مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿188﴾
2- النساء
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَ لاَ تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً ﴿29﴾

اما ظاهراً استدلال مرحوم شیخ در مواضع مختلف مکاسب به آیه دوم است و 2 شاهد بر این مدعی وجود دارد:
1)احتمال اختصاص آیه ی اول به بحث رشوه به قرینه ی ادامه ی آیه
2)مطرح کردن استدلال به استثناء و جمله ی مستشنی منه بعد از استدلال به نهی از اکل در چند جای مکاسب، مثل استدلال بر اصالة اللزوم در معاطات (ج 3 ص 54) و خیارات (ج 5 ص 20)
لذا آمدن «واو» اول آیه و آدرس دادن به سوره ی بقره در نسخه های چاپ شده ی مکاسب در بحث خیارات (ج 5 ص 20) ظاهراً صحیح نیست.
( آدرس ها بر اساس چاپ مجمع الفکر است )


RE: در محضر استاد میری (زید عزّه) - محمد 68 - 8-مهر-1393

بسم الله الرحمن الرحیم؛
با سلام؛
به نظر حقیر با توجه به شاهد دوم، اینکه استدلال شیخ در مواضع مختلف مکاسب به آیه 29 سوره نساء باشد صحیح و بجا میباشد ولی شاهد اول صحیح نیست چرا که در مورد این آیه میتوان گفت که شارع مقدس در ابتدای آیه یک قانون کلی مطرح میکند و بعد یکی از مصادیق آن قانون که رشوه است را ذکر میکند لذا این شاهد به نظر تام و صحیح نمی باشد.
باتشکر از مطلب خوب شما


RE: در محضر استاد میری (زید عزّه) - مهدی قنبریان - 21-مهر-1393

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت استاد ملتفت به اشکال شما به قرینه ی اول بودند، لذا تعبیر کردیم به «احتمال اختصاص» و از آن جا که استدلال مرحوم شیخ در بحث خیارات به اطلاق آیه است،تمسک به آیه ای که احتمال منافی با اطلاق در آن مطرح نباشد بهتر است.
با تشکر ، یا علی علیه السلام