مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: اقل و اکثر ارتباطی در شبهات تحریمیه - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: سوالات علمی (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=41)
+--- موضوع: سؤال: اقل و اکثر ارتباطی در شبهات تحریمیه (/showthread.php?tid=355)



اقل و اکثر ارتباطی در شبهات تحریمیه - رضا اسکندری - 18-آبان-1393

سلام
در بحث اصل احتیاط، شبهه را به شبهات وجوبیه و تحریمیه تقسیم می کنند. در شبهات وجوبیه، دوران بین متباینین و اقل و اکثر ارتباطی را ذکر می کنند اما در شبهات تحریمیه دوران بین اقل و اکثر را ذکر نمی کنند.
سوال این است آیا می توانیم برای اقل و اکثر ارتباطی در شبهات تحریمیه، مثالی پیدا کنیم؟


RE: - سلمانی - 20-آبان-1393

سلام
شاید جایی مثل غنا مثال باشد
کسی شک کند که هر ترجیع صوتی حرام است یا ترجیع مطرب
البته در اقل و اکثر ارتباطی در شبهه تحریمیه ، به عکس شبهه وجوبیه، حرمت اکثر معلوم است و اگر برائتی شدیم ، در حرمت اقل برائت جاری میکنیم


RE: - رضا اسکندری - 24-آبان-1393

مثال غنا که فرموده اید نمی تواند مثال برای محل بحث ما باشد چون در مثل غنا و مثال های دیگری که در اقل و اکثر در حرام تصور می کنید مرجع شبهه، به شک در تکلیف است. چرا که حرمت اکثر معلوم و مشخص است و شک در حرمت اقل است.
اما در بحث اقل و اکثر در واجب، مثال های مختلفی هست که حکم آنها همه برائت نیست.


RE: - مسعود عطار منش - 21-آذر-1397

(24-آبان-1393, 19:22)rayhan نوشته: مثال غنا که فرموده اید نمی تواند مثال برای محل بحث ما باشد چون در مثل غنا و مثال های دیگری که در اقل و اکثر در حرام تصور می کنید مرجع شبهه، به شک در تکلیف است. چرا که حرمت اکثر معلوم و مشخص است و شک در حرمت اقل است.
اما در بحث اقل و اکثر در واجب، مثال های مختلفی هست که حکم آنها همه برائت نیست.

متوجه نشدم بهر حال ممکن است اقل و اکثر ارتباطی به شک در تکلیف بازگردد و لازم نیست در همه مثالها حکم به برائت نشود تا اقل و اکثر ارتباطی شود ؛ خلاصه اشکال شما به مثال چیست ؟
مثال دیگری که ذکر کرده اند ساختن مجسمه ذی روح است که شک میکنیم ساخت مجسمه کامل حرام است یا اقل از آن هم حرام است .