مباحثه، تالار علمی فقاهت
گریه برای امام حسین علیه السلام سبب مستقل آمرزش گناه یا زمینه قبول توبه؟ - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: گریه برای امام حسین علیه السلام سبب مستقل آمرزش گناه یا زمینه قبول توبه؟ (/showthread.php?tid=392)



گریه برای امام حسین علیه السلام سبب مستقل آمرزش گناه یا زمینه قبول توبه؟ - سایه - 12-آذر-1393

اهمیت گریه برای امام حسین علیه السلام و سفر به ساحت مقدس کربلا و ثواب و ارزش آن برای هیچ کس پوشیده نیست.
یکی از نکات مهم در گریه برای حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام بخشش گناهان است که با توجه به روایات دال بر شرایط توبه(پشیمانی،ذکر لسانی،جبران در صورت نیاز،عزم بر ترک گناه) به دو صورت قابل جمع است:
1. گریه برای امام حسین علیه السلام سبب مستقلی در کنار توبه باشد یعنی و لو اینکه شرایط توبه نباشد مثلا در حین گریه برای حضرت شخص عزم راسخ بر ادامه گناه تا آخر عمر داشته باشد باز هم گناهان او بخشیده می شود.
2. گریه زمینه ای برای پذیرفته شدن توبه باشد مانند اینکه برخی مکان ها و زمان ها استجابت دعا نزدیک تر است گریه بر امام حسین علیه السلام هم موجب تسریع در پذیرش توبه شود ولی شرایط توبه هم سر جای خودش هست.
به نظر می رسد جمع اولی اولا با حکمت عفو و بخشش گناهان منافات دارد زیرا موجب جرأت بر گناه می شود بر خلاف توبه که شرط آن پشیمانی و عزم بر ترک گناه است و با عث جلوگیری از گناه می شود.
ثانیا مانند عقیده باطل مسیحیان می شود که می گویند اعتقاد به عیسی مسیح موجب پاکی انسان است ولو هر گناهی بکند
ثالثا با روایاتی که می گوید بر محبت ما بدون عمل و بر عمل خود بدون محبت ما مغرور نشوید ناسازگار است.
پس به نظر می رسد گریه بر حضرت سبب تسریع در توبه می شود ولی شرایط توبه لازم است.
نکته مهم:
این طرح مساله ابتدایی است برای اینکه به کمک دوستان عزیز بحث کاملی بشود و هیچ گونه جزم گرایی و تعصبی در این زمینه وجود ندارد بلکه فقط یک طرح سوال است برای اینکه باب گفتگو باز شود.
منتظر نظرات ارزنده شما عزیزان هستم.


هردو - حسین بن علی - 13-آذر-1393

قطعا اشک بر اباعبد الله هم موجب غفران ذنوب و هم شرط لازم توبه است(جعل صلاتنا علیکم...کفاره لذونبنا)
استیناسی بر وجه اول آنست که به نص قرآن حسنه سبب مستقلی همانند توبه در غفران ذنوب است و روایات فرآوانی در این زمینه موجود است
ثانیا مثبتین تعارضی ندارند تا دنبال جمع باشید
ثالثاباکی بر امام حسین (از آنجا که بکا از قلب نشئت میگیرد)هیچ گاه عازم بر مخالفت نیست و شاید به همین دلیل اشک از خوف خدا همان اثر توبه رادارد
رابعا تجری بر گناه در وعده الهی به پزیرش توبه هم وجود دارد(تسویف)
خامسا همانطور که رسول الله فرمودند نماز روزی گناهکار را هدایت میکند به طریق اولی اشک چنین اثری را دارد
سادسا اینکه مومن جهنم نمیرود صحیح است(اتسلط النار علی وحوه خرت لعظمتک ساجده) ولی شاید ایمان هم بر اثر گناه زائل شود(آیاتی هم به این مضمون داریم)پس نباید به ایمانمان به اهل بیت مغرور شد و فریب خورد