مباحثه، تالار علمی فقاهت
لزوم در عقود - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: لزوم در عقود (/showthread.php?tid=406)



لزوم در عقود - صادق مرادی - 19-دي-1393

با توجه به عرفی بودن عقود و اینکه حقیقت شرعی در این مورد وجود نداردچگونه قابل توضیح است.


RE: - حسین بن علی - 26-دي-1393

در بعض از عقود لازمه تعبد شرعی وجود دارد ودر بعض موارد مثل بیع ونکاح عرف هم معتقد به آنست البته ذاتی یا حقی بودن لزوم هم در این مساله مطرح است


RE: لزوم در عقود - خطیب توانا - 28-دي-1393

با سلام خدمت آقای صادق مرادی
ببخشید پرسش شما یک مقدار مبهم است و دقیقا منظورتون از این که « چگونه قابل توضیح است» چیست؟
آیا منظورتون از لزوم این است که طرفین یا حداقل یکی از دو طرف قادر به فسخ عقد نیست؟
که در این صورت کلمه لازم در مقابل جایز( یعنی عقودی که می توان آن ها را بهم زد) قرار می گیرد.
در اینجا توجه به این نکته ضروری است که طبق این معنی همه عقود لازم نخواهند بود بلکه بعضی مانند: بیع / نکاح و...لازم و عقودی مانند: هبه به غیر ذی رحم جایز خواهند بود که تفصیل آن در کتب فقهی آمده است.
و یا این که یک معنای دیگری را اراده کرده اید که شاید همان برداشت کاربر محترم حسین بن علی باشد، یعنی خصوص عقد نکاح و ... را مدنظر داشته اید که چرا حتما بایستی عربی خوانده شوند و نظیر این مسائل.
بنابراین قبل از این که سایر رفقا هم تشکیک شقوق کنند لطف بفرمایید و مطلبتان را به صورت شفاف تر بیان فرمایید. موفق باشید.



RE: لزوم در عقود - شهاب الدین - 29-بهمن-1393

شاید منظور آقای مرادی این است :
اگر قبول کرده باشیم که شارع در معاملات بناء بر تاسیس ندارد و همان اعتبارات عقلائی را امضا می کند، و عقلاء هم در میان خود عقود را تقسیم به لازم و جائز نمی کنند، پس چگونه می توان جائز بودن بعضی عقود و لازم بودن دیگر عقود را توجیه کرد؟و آیا این جز همان تاسیس شارع است؟
البته اگر منظور آقای مرادی این باشد بهتر بود ایشان سوالشان را نسبت به عقود جائزه مطرح می کردند نه عقود لازمة