مباحثه، تالار علمی فقاهت
فتوای شهید ثانی در مورد وجوب نماز جمعه چیست؟ - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس سطح (فقه) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=6)
+---- انجمن: شرح لمعه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=7)
+---- موضوع: فتوای شهید ثانی در مورد وجوب نماز جمعه چیست؟ (/showthread.php?tid=409)



فتوای شهید ثانی در مورد وجوب نماز جمعه چیست؟ - شیخ خوئی - 21-دي-1393

یکی از مبهمات بنده در شرح لمعه، نظر نهائی شارح در مورد نحوه وجوب نماز جمعه در عصر غیبت است که آیا ایشان قائل به وجوب تعیینی است یا تخییری؟ ظاهرا تناقضی در کلام ایشان است. چون در بحث صلاة الجمعه تصریح به وجوب تخییری می کنند اما در همین بحث، استدلالی که به حرمت سفر بعد الزوال جمعه می آورند مبتنی بر وجوب تعیینی است.
مدرسین لمعه و محققین پاسخ دهند.


RE: فتوای شهید ثانی در مورد وجوب نماز جمعه چیست؟ - احسنی - 15-بهمن-1393

ایشان از نظر استدلالی قائل به وجوب تعیینی است اما به خاطر وجود اجماع بر عدم وجوب تعیینی قائل به وجوب تخییری می شوند ایشان بر این مطلب تصریح دارند
(و لو لا دعواهم الإجماع على عدم الوجوب العيني لكان القول به في غاية القوة، فلا أقل من التخييري مع رجحان الجمعة الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)؛ ج‌1، ص: 665) مبحث جواز سفر نیز مبتنی بر حکم اولی نماز جمعه که همان وجوب تعیینی است می باشد.


RE: - شیخ خوئی - 25-بهمن-1393

این که شد تناقض و یا به تعبیر عرفی، یک بام و دو هوا. بالأخره حکم الله به نظر شهید ثانی (ره) تعیین است یا تخییر؟!!!!


RE: فتوای شهید ثانی در مورد وجوب نماز جمعه چیست؟ - احسنی - 26-بهمن-1393

فتوای شهید ثانی وجوب تخییری نماز جمعه است و هیچ تهافتی در کلام ایشان وجود ندارد. [/php]


RE: فتوای شهید ثانی در مورد وجوب نماز جمعه چیست؟ - عالم - 20-بهمن-1394

ممکن است کسی ادعا کند در اینجا دو حکم داشتمی: 1.وجوب تعیینی نماز جمعه که مقتضای روایات بوده است
2. حرمت سفر بعد از زوال که به خاطر وجوب تعیینی نماز جمعه ، بر شخص بار شده است.
حال وقتی با اجماع از وجوب تعیینی دست گشیدم لازمه ی ان دست کشیدن از حرمت سفر نیست.

اشکال:
اما ظاهرا این توجیه قابل پذیرش نباشد چرا که وقتی اجماع مورد قبول واقع شد در واقع ادله دال بر وجوب تعیینی کنار گذاشته شد و لذا لوازم مترتب بر پذیرش آنها هم باید کنار گذاشته شود.