مباحثه، تالار علمی فقاهت
ثمره نجس شدن باطن انسان - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شب‌زنده‌دار (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=12)
+---- موضوع: ثمره نجس شدن باطن انسان (/showthread.php?tid=414)



ثمره نجس شدن باطن انسان - 83068 - 28-دي-1393

به نام خدا

یکی از مطالبی که در هر بحث فقهی مطرح می شود، ثمرات و نتایج آن بحث در افعال مکلفین است.

در بحث مطهریت زوال عین از باطن انسان، مورد اتفاق است که بعد از زوال عین نجاست، باطن انسان حتما پاک است.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا باطن انسان اصلا نجس نمی شود و یا اینکه نجس می شود و با زوال عین، پاک می شود.

به نظر شما برای این تفصیل چه ثمراتی می توان در نظر گرفت؟


RE: ثمره نجس شدن باطن انسان - 83068 - 28-دي-1393

اولین ثمره:

مرحوم محقق همدانی در کتاب مصباح الفقيه، ج‌8، ص: 313 ثمره بحث را شبیه ثمره ای دانسته اند که در مورد نجاست یا عدم نجاست بدن حیوان ذکر شد.

به این بیان که اگر بدانیم باطن نجس شده است و بعد با چیزی ملاقات کند و شک کنیم عین نجس باقی بود یا زایل شده بود، استصحاب بقاء نجاست محل، حکم به نجاست ملاقی می کند ولی اگر محل را نجس ندانیم، استصحاب بقاء عین نجاست، ملاقات با نجس را ثابت نمی کند چون اصل مثبت می شود. (استصحاب وجود نجس، ملاقات با نجس را ثابت نمی کند)


RE: ثمره نجس شدن باطن انسان - 83068 - 28-دي-1393

دومین ثمره

مرحوم حاج آقا رضا همدانی در ادامه بحثشان ثمره ای فرضی را برای این مساله ذکر می کنند:

در فرضی که بگوییم:

اولا حمل نجس برای نماز مانعیتی ندارد؛
ثانیا باطن انسان هم باید برای نماز پاک باشد؛

در این صورت ثمره ظاهر می شود.
به این بیان که در صورتی که دهان کسی مثلا خونی باشد و باطن بدن تنجس پذیر باشد، نماز او صحیح نخواهد بود ولی اگر باطن بدن تنجس پذیر نباشد، نماز او صحیح خواهد بود.

اما این ثمره فقط فرض است چون مبنای لزوم طهارت باطن فاسد است.