مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: نظر آية الله زنجاني در مورد تضعيفات ابن غضائري - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: قواعد رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=30)
+--- موضوع: نکته علمی: نظر آية الله زنجاني در مورد تضعيفات ابن غضائري (/showthread.php?tid=428)



نظر آية الله زنجاني در مورد تضعيفات ابن غضائري - اعلایی - 11-بهمن-1393

حضرت آية الله شبيري زنجاني در بخشهاي مختلفي از درس نكاح خود به اظهار نظر در مورد تضعيفات ابن غضائري پرداخته‌اند. در اين پست به گردآوري و تنظيم مطالب ايشان پرداخته‌ايم:
با تتبع در كتاب ابن غضائري دريافته‌ايم كه منشأ تضعيفات وى غالباً متن‌شناسى است، به اين معني كه ايشان روايات راويان را بررسى كرده و در صورتي كه متن روايات را به عقيدۀ خود غلوآميز مى‌دانسته است راوى مذكور را تضعيف مى‌نموده‌ است.
به طور كلى تضعيفات مبنى بر متن‌شناسى از هر كس باشد اعتبار ندارد، چون بر پايه استنباط و اجتهاد استوار است و ادله حجيت شهادت، شهادت حسى را معتبر‌ مى‌سازد نه شهادت حدسى را.
اما اينكه ابن غضائرى به جرّاح بودن معروف شده، به خاطر اين است كه كتاب ضعفاى او در دست است، اما كتاب ثقات او در دست نمي‌باشد. در بعضى از موارد كه ديگران تضعيف كرده‌اند، او توثيق نموده و معتبر دانسته است و در بعضى از موارد كه ديگران توثيق كرده‌اند، او تضعيف نموده است و نسبت عامين من وجه است.
به هر حال بايد توجه داشت كه اگر چه تضعيفات ابن غضائري چندان معتبر نيست، اما او در فن خود فرد متخصصى بوده است و در بيان طبقات روات، كنى و القاب و نسب و امثال آن خيلى دقيق بوده و مقبول است و حتى بر افرادى چون نجاشى تقدم دارد.

بر گرفته از دروس نكاح: ج1 / ص 266 – ج 3 / 945 / پاورقي 1 - ج 10 / ص 3431



RE: - منتظرالقائم - 13-بهمن-1393

1ـ اینکه«با تتبع در كتاب ابن غضائري دريافته‌ايم كه منشأ تضعيفات وى غالباً متن‌شناسى است»لطفا شواهدی ولومختصر برای آن ذکر کنید چون اینگونه نیست که اکثر تضعیفات او رمی به غلو باشد.
2ـ از کجا که منشأ تضعيفات نجاشی و شیخ طوسی نیز غالباً متن‌شناسى نباشد؟ با توجه به اینکه انها صاحبان مصنفات و کتب را جمع آوری کرده اند و طریق خود را به آن کتب ذکر میکنند. چه بسا بر اساس متن کتب آنها صاحبان کتب را توثیق و تضعیف کرده باشند


RE: نظر آية الله زنجاني در مورد تضعيفات ابن غضائري - اعلایی - 19-بهمن-1393

اين مطلب در مورد نجاشي و شيخ نيز وجود دارد و به نظر مي‌رسد يكي از روشهاي تضعيف بوده است.
براي ملاحظه شواهد اين مطلب مي‌تواند به بحث رجال حاج آقا جواد شبيري نوار 43 جلسه 49 مراجعه نماييد.


RE: - حجت - 21-بهمن-1393

این پست توسط آقای منتظر القائم گذاشته شده بود که متاسفانه پاک شده بود.
1ـ بنا به گفته کاربر محترم آقای اعلایی تضعیفات ابن غضایری با تضعیفات نجاشي و شيخ بر اساس یک روش است و آن هم متن شناسی است و بر این اساس تضعیفات نجاشي و شيخ مخدوش میشود و این ادعای بزرگی است تعابیر تضعیف بر اساس متون تعابیر مشخصی مانند رمی به غلو است چگونه غالب تضغیفات انها را میتوان بر اساس متن شناسی دانست؟
2ـ لطفا شواهدی ولو به اختصار ذکر کنید بحث رجال حاج آقا جواد شبيري نوار 43 جلسه 49 مشخص نشد و خیلی کلی است اگر قسمتی از متن آن شماره نوار را بگذارید یا عنوان شواهد را ذکر کنید ممنون