مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: نظر آيه الله زنجاني: عدم تنافي تعبير «ضعيف في حديثه» با وثاقت راوي - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: قواعد رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=30)
+--- موضوع: نکته علمی: نظر آيه الله زنجاني: عدم تنافي تعبير «ضعيف في حديثه» با وثاقت راوي (/showthread.php?tid=429)



نظر آيه الله زنجاني: عدم تنافي تعبير «ضعيف في حديثه» با وثاقت راوي - اعلایی - 11-بهمن-1393

حضرت آية الله زنجاني معتقدند كه: تعبير «ضعيف فى حديثه» گاهى براى فهماندن بد سليقه بودن صاحب كتاب در جمع‌آورى روايات و نقل از هر راوى و لو اين كه ضعيف باشد بكار مى‌رود و تصريح به عدم وثاقت خود شخص نيست، لذا اگر دليلي بر وثاقت وجود داشته باشد، تعبير مذكور با دليل وثاقت تعارض نمي‌نمايد.
كتاب نكاح: ج10 / ص3432


RE: نظر آيه الله زنجاني: عدم تنافي تعبير «ضعيف في حديثه» با وثاقت راوي - عالم - 6-ارديبهشت-1395

آیا صرف اینکه استعمال عبارت« ضعیف فی حدیثه » تاب معنای مذکور را دارد و یا حتی در بعضی از موارد در معنای مذکور استعمال شده است دلیل می شود که از معنای ظاهر آن که همان "عدم اعتماد به او در نقل احادیث و عدم وثاقت " است دست کشید.
بنابراین به نظر می رسد اصل این است که "ضعیف فی حدیث" با ادله ای که وثاقت او را تأیید می کنند تعارض داشته باشند مگر اینکه اثبات شود عبارت "ضعیف فی حدیث" آنقدر در معنای مذکور  استعمال شده است که ظهور در این معنا پیدا کرده است.


RE: نظر آيه الله زنجاني: عدم تنافي تعبير «ضعيف في حديثه» با وثاقت راوي - 1972392352 - 17-آبان-1399

(6-ارديبهشت-1395, 12:58)عالم نوشته: آیا صرف اینکه استعمال عبارت« ضعیف فی حدیثه » تاب معنای مذکور را دارد و یا حتی در بعضی از موارد در معنای مذکور استعمال شده است دلیل می شود که از معنای ظاهر آن که همان "عدم اعتماد به او در نقل احادیث و عدم وثاقت " است دست کشید.
بنابراین به نظر می رسد اصل این است که "ضعیف فی حدیث" با ادله ای که وثاقت او را تأیید می کنند تعارض داشته باشند مگر اینکه اثبات شود عبارت "ضعیف فی حدیث" آنقدر در معنای مذکور  استعمال شده است که ظهور در این معنا پیدا کرده است.

سلام احساس نمیکنید که وقتی که مرجع عظیم الشأنی که احیاگر علم رجال است،  وقتی میگوید که تعبیر" ضعیف فی الحدیث" منافات با توثیق ندارد، منظور مبارکشان این است که این تعبیر به قدری در معنای غیر تضعیف راوی  در عبارت ائمه رجالی استعمال شده که موجب شکستن این ظهور بدوی مد نظر شما میشود؟ خوب طرح این گونه سؤالات بدوی خیلی عجیب و غریب  و دور از ساحت مقدس معظم له است.