مباحثه، تالار علمی فقاهت
موضوع نجاست در بدن پرنده، خود پرنده است نه خون موجود در بدن آن!!! - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: موضوع نجاست در بدن پرنده، خود پرنده است نه خون موجود در بدن آن!!! (/showthread.php?tid=458)



موضوع نجاست در بدن پرنده، خود پرنده است نه خون موجود در بدن آن!!! - meisam - 6-اسفند-1393

استاد شب زنده دار در باب بیان مراد امام (علیه السلام) از روایات عمار (مبنی بر اینکه حضرت فرمودند: اگر در منقار پرنده ای که از آب نوشید خون دیدی از آن آب نیاشام و وضو نگیر) بیان فرمودند: در این روایت موضوع نجاست خون نیست بلکه منقاری است که در آن خون باشد!!! یعنی اگر منقاری که در آن خون بود با آب ملاقات کرد آن آب نجس است در این صورت آب نجس است ( و ملاقات با منقار هم که بالوجدان محرز است استصحاب وجود خون به راحتی نجاست آب را اثبات میکند)
اما اگر خون علت نجاست باشد (کما اینکه در باب نجاسات مرتکز همین است) دیگر استصحاب جاری نیست چون ملاقات با خون وجدانی نیست و استصحاب هم آن را ثابت نمیکند الا به اصل مثبت.
آیا این استظهار استاد با اشکال روبرو نیست؟


RE: موضوع نجاست در بدن پرنده، خود پرنده است نه خون موجود در بدن آن!!! - خطیب توانا - 6-اسفند-1393

با سلام
به نظر چنین استظهاری مشکل ندارد. بگذارید ابتدا خود روایت را نقل کنم، تا ببینیم که آیا قرائنی برخلاف چنین استظهاری وجود دارد یا خیر؟

در ضمن جلسه درسی که از استاد چنین استظهاری را استفاده کرده اید را معین کنید، که نسبت دادن چنین استظهاری به استاد حفظه الله نیز مستند باشد. اگر لینک آن را هم بگذارید که بسیار مناسب خواهد بود.
اما خود روایت:
أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيىٰ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ ، عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ، عَنْ مُصَدِّقِ بْنِ صَدَقَةَ، عَنْ عَمَّارِ بْنِ مُوسىٰ :عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّٰهِ عليه السلام، قَالَ: سُئِلَ عَمَّا تَشْرَبُ مِنْهُ الْحَمَامَةُ ، فَقَالَ:كُلُّ مَا أُكِلَ‌ ‌لَحْمُهُ، فَتَوَضَّأْ مِنْ سُؤْرِهِ وَ اشْرَب وَ عَمَّا شَرِبَ مِنْهُ بَازٌ، أَوْ صَقْرٌ، أَوْ عُقَابٌ فقال:«كُلُّ شَيْ‌ءٍ مِنَ الطَّيْرِ يُتَوَضَّأُ مِمَّا يَشْرَبُ مِنْهُ إِلَّا أَنْ تَرىٰ فِي مِنْقَارِهِ دَماً، فَإِنْ رَأَيْتَ فِي مِنْقَارِهِ دَماً، فَلَا تَوَضَّأْ مِنْهُ وَ لَاتَشْرَبْ.
استاد در این بحث چندین نکته فرمودند: یکی اینکه در ناحیه واژه های «تری» و «دم» دو احتمال وجود دارد. به ترتیب در واژه ی اول رؤیت می تواند موضوعیت داشته باشد و یا این که جنبه طریقیت در آن لحاظ شده باشد.
در ناحیه دوم نیز علاوه بر الغاء خصوصیت به سایر نجاسات، این احتمال که ذات خون موضوعیت دارد و یا اینکه متنجس به خون نیز اراده شده است، وجود دارد.
و این نکته که گاهی خون بر بالای منقار قرار دارد و در اثر آب خوردن پرنده اصلا برخوردی با آب پیدا نمی کند،در حالی که این روایت شامل این حالت نیز می شود.
با توجه و تامل در این نکات این استظهار را اگر بدست نیاوریم حداقل یکی از احتمالات و در عرض سایرین قرار دارد.
دوستان به شماره تقریر این جلسه استاد مراجعه کنند اگر سوالی باقی مانده باشد در خدمتیم، فقط اگر ممکن است سوالات را جزئی تر و به بیان استاد ارجاع بدهید که سریعتر و روشن تر بتوان پاسخگویی کرد.