مباحثه، تالار علمی فقاهت
اشکال: ملازمه عقلیه در مساله اجزاء - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس سطح (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=18)
+---- انجمن: الموجز و اصول فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=19)
+---- موضوع: اشکال: ملازمه عقلیه در مساله اجزاء (/showthread.php?tid=494)



ملازمه عقلیه در مساله اجزاء - HAMZEH - 22-اسفند-1393

مرحوم مظفر در ابتدای بحث از ملازمات عقلیه فرمودند چون کبرای برخی از مباحث اصولی متضمن یک ملازمه عقلیه است آن مباحث باید از مباحث الفاظ جدا شده و در فصل مستقلی یعنی ملازمات قرار بگیرند. بحث اجزاء را نیز به همین خاطر در مبحث غیرمستقلات عقلیه گنجاندند.
اما وقتی شروع به بحث از اجزاء مامور به اضطراری از اختیاری می کنند می بینیم هیچ یک از ادله ای که برای اجزاء مطرح می کنند عقلی نیست بلکه ادله ایشان یا ظواهر اوامر اضطراریه است یا اصل عملی{براءة} است و یا وجوه استظهاری دیگر.
این موجب این اشکال می شود که پس علت اندراج این بحث در ملازمات عقلیه چیست در حالی که طبق این ادله ، نه صغری عقلی است و نه کبری!


RE: ملازمه عقلیه در مساله اجزاء - محمد کاظم 2 - 28-خرداد-1395

سلام دوست من میشه مقصود خودتون رو واضح تر بیان کنید


RE: ملازمه عقلیه در مساله اجزاء - عبدخدا - 26-ارديبهشت-1397

(22-اسفند-1393, 17:31)HAMZEH نوشته: مرحوم مظفر در ابتدای بحث از ملازمات عقلیه فرمودند چون کبرای برخی از مباحث اصولی متضمن یک ملازمه عقلیه است آن مباحث باید از مباحث الفاظ جدا شده و در فصل مستقلی یعنی ملازمات قرار بگیرند. بحث اجزاء را نیز به همین خاطر در مبحث غیرمستقلات عقلیه گنجاندند.
اما وقتی شروع به بحث از اجزاء مامور به اضطراری از اختیاری می کنند می بینیم هیچ یک از ادله ای که برای اجزاء مطرح می کنند عقلی نیست بلکه ادله ایشان یا ظواهر اوامر اضطراریه است یا اصل عملی{براءة} است و یا وجوه استظهاری دیگر.
این موجب این اشکال می شود که پس علت اندراج این بحث در ملازمات عقلیه چیست در حالی که طبق این ادله ، نه صغری عقلی است و نه کبری!

سلام بر جناب حمزه
مرحوم مظفر در بحث اجزاء مامور به اضطراری از اختیاری همان اول بیان میکنند که عقل ملازمه ای بین اتیان مامور به اضطراری و سقوط امر اختیاری نمی بیند و این یعنی عدم اجزاء. یعنی دلیل عقلی بر اجزاء نداریم.
بلکه به نظر ایشان عقل حکم میکند که بعد از رفع اضطرار باید مامور به اختیاری آورده شود. لذا از نظر عقلی کار تمام است.
ظواهر اوامر ضطراریه و برائت و ... هم در توجیه فتوای علماء به اجزاء آورده شده نه به عنوان دلیل عقلی بر اجزاء. دقت لطفا.