مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: مراد از زینت زن که باید پوشیده شود - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: سوالات علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=40)
+--- موضوع: سؤال: مراد از زینت زن که باید پوشیده شود (/showthread.php?tid=51)



مراد از زینت زن که باید پوشیده شود - مسافر - 30-آذر-1391

مراد از اینکه زن باید زینت خود را بپوشاند چیست؟ایا برداشتن ابرو و زدودن موهای زائد صورت را شامل میشود؟Huh


RE: مسئله مبتلی به - رضا - 5-دي-1391

سلام. ظاهرا این به عرف بر می گردد چون بحث موضوعی است.و فکر می کنم عرف بین موارد فرق می گذارد یعنی مثلا بعضی از ابرو برداشتن ها را صرفا نشانه تمیزی و نظافت می داند ولی برخی را زینت به حساب می آورد .


RE: مسئله مبتلی به - HAMZEH - 9-دي-1391

البته این مساله راازمحضر علما سوال کرده اند واختلافی است مثلا آیت الله مکارم ابروبرداشتن رازینت نمی دانند ولی مخالف درمساله وجوددارد


RE: مسئله مبتلی به - رضا - 19-دي-1391

سلام. فکر میکنم بحث موضوع شناسی است که بر عهده مکلف است و اگر مرجعی هم نظر دادند از باب کمک به مکلفین در شناخت موضوع بوده باشد.


RE: مسئله مبتلی به - جواهری - 13-بهمن-1391

در این مساله دو موضوع باید مطرح شود یک موضوع محرم بر زن چیست
زینت است - محرک بودن است (نوعی یا شخصی اختلاف است) - یا مفسده داشتن است
مرحله دوم بر فرض اینکه موضوع موارد بالا باشد آیا مخصصی به خاطر سیره یا دلیل دیگر وجود دارد چنانکه ممکن است گفته شود در مورد ابرو برداشتن سیره وجود داشته است و اگر دلیل مقیدی نباشد آیا قهم فقیه حجت است یا خیر و این مساله مساله مهمی است که آیا فهم اهل خبره در این موضوعات حجت است یا خیر و این اختصاص به اینجا ندارد در بحث معیار کثیر السفر و هم مطرح است


RE: مسئله مبتلی به - مسافر - 15-بهمن-1391

از اقای شهیدی حفظه الله پرسیدم فرمودند پوشاندن ان لازم نیست
همجنین اقای فلاح زاده


RE: مسئله مبتلی به - حسینی - 16-بهمن-1391

(15-بهمن-1391, 15:44)مسافر نوشته: از اقای شهیدی حفظه الله پرسیدم فرمودند پوشاندن ان لازم نیست
همجنین اقای فلاح زاده

ضمن تشکر از موضوع مبتلی بهی که مطرح نمودید
این مساله همانطوری که آقای جواهری گفتند، فروض مختلفی دارد که باید از نظر فقهی بررسی شود و همین مسایل باعث شده است که اختلاف فتوی به وجود بیاید و فتوایی که شما از قول اساتید محترم نقل کردید یا استنباط خودشان بوده و یا اینکه فتوای مرجع خاصی را نقل کرده اند وگرنه، مساله پوشاندن زینت و صورت، از لزوم پوشاندن ابروی برداشته شده (مرحوم آیت الله بهجت) تا جواز آرایش ملایم Exclamation اختلافی است.
حتی برخی قایل به پوشش کامل وجه و کفین بوده اند.