مباحثه، تالار علمی فقاهت
خاطره ایه الله شب زنده دار از مقام معظم رهبری - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: خاطره ایه الله شب زنده دار از مقام معظم رهبری (/showthread.php?tid=52)

صفحات 1 2


خاطره ایه الله شب زنده دار از مقام معظم رهبری - مسافر - 30-آذر-1391

در زمان ریاست اقای لاریجانی به اقای خامنه ای درباره پخش موسیقی از صداوسیما نکته ای گفتم(به علت طولانی بودن من=مسافر نکته راذکر نمیکنم)ایشان فرمودند هفته ای نیست مگر اینکه تذکر میدهم.اقای لاریجانی امده چند نوار موسیقی اورده میگوید شما گوش دهید هر کدام را بگوئید پخش نمیکنیم من هم گفته ام که کار من نیست.[/size]


RE: خاطره ایه الله شب زنده دار از مقام معظم رهبری - رضا - 2-دي-1391

سلام. واقعا اگر این نقل قول همانطور که می گوییدباشد یا نشانه جهل بسیار زیاد است!!! و یا نشانه ...
در هر حال نشانه عمق فاجعه و نهایت مظلومیت رهبری.


RE: خاطره ایه الله شب زنده دار از مقام معظم رهبری - سرباز - 2-دي-1391

ان شاالله که این نقل صحیح به ما نرسیده است ولی اگر صحیح باشد وای برما و وای برآنها. اما چرا وای برآنها واضح است. ولی وای بر ما که نتوانستیم چند نیروی انسانی تربیت کنیم تا نیروی بازوان ولی فقیه باشند و مطیع بی چون چرای ایشان. خدا از سر تقصیراتمان بگذرد


RE: خاطره ایه الله شب زنده دار از مقام معظم رهبری - رضا - 3-دي-1391

سلام . حرف درستی است ولی شاید مشکل از مقتضی نباشد بلکه از موانع باشد چون کسانی که امروزه به نظر ما مشکل دارند کسانی هستند که شاید در گذشته بهترینها بوده اند. یعنی خوب تربیت شده بودند و لی افتاد مشکلها. اگر اینگونه است نه فقط به فکر تربیت نیروهای خوب بلکه مهمتر از آن به فکر حفظ در ادامه راه باید بود.


RE: خاطره ایه الله شب زنده دار از مقام معظم رهبری - مخبریان - 4-دي-1391

با سلام. فارغ از شخصیت مورد مناقشه، به نظر می رسد بحث موسیقی در جامعۀ علمی و مدیران اجرایی با چالشهای متعددی رو به روست:
1. چالش در مورد مفهوم غنایی که در شرع حرام است.
2. چالش بر سر تطبیق آن مفهوم(به فرض مشخص بودن مثلاً تعریف غنای حرام به صوت مرجع مطرب) بر مصادیق مختلف
3. چالش بر سر تطبیق عناوین حرام همراه با موسیقی (مثل باطل بودن کلامی که با صوت مرجع مطرب خوانده می شود)
4. چالش در مسئولین اجرایی در نهادهای مختلف مانند صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد بر سر دوراهی مقبولیت و مشروعیت (یعنی -همانطور که در نظرسنجی بالای این صفحه آمده است- مسئولین گمان می کنند که بدون موسیقی متداول، جذابیت کم می شود و مقبولیت کاهش می یابد)
5. چالش بر سر حکمتها و علتهای حرمت موسیقی (این بحث ممکن است برای فقیهان مطرح نباشد، اما برای دست اندرکاران اجرایی و عموم مردم، خصوصاً جوانان مطرح است. می پرسند اگر مطلق موسیقی حرام است، سرود جمهوری اسلامی هم دارای موسیقی است).
و چالشهای دیگر.
به نظرم بهتر است دوستان روش بحثی را برای بررسی این موارد در مورد موسیقی مطرح نمایند وگرنه در شبهات مصداقیه اصولیها قائل به برائتند.


RE: خاطره ایه الله شب زنده دار از مقام معظم رهبری - خط شکن - 4-دي-1391

باسلام
تنها راه مبارزه با این مسائل ومسائلی از این قبیل مثل بدحجابی وغیره همان دیدگاه کلان حضرت امام (ره) در رابطه با انقلاب فرهنگی است .
باید زیر ساخت ها را عوض کرد. تا وقتی که فضای حاکم بر جامعه اعم از رسانه ها وهر ورودی دیگری که برای جامعه تصور می شود، فضایی باشد که ذائقه و میل آحاد جامعه را از خلقت اولی وتوحیدی خود منحرف میکند، بحث کردن در مورد هر راه حلی ، بدون پشتوانه ی اجرایی است .
لذا اولین قدم فرهنگ سازی یعنی ایجاد شناخت هایی جدید برای آحاد ملت است.
که البته خود بحثیست که سر دراز دارد...


RE: خاطره ایه الله شب زنده دار از مقام معظم رهبری - مسافر - 5-دي-1391

برادر بعضی از موسیقیهای صداوسیما بنا بر اجماع تمام فقها درتمام امصار واعصار حرامه واگر اینا حرام نباشه پس چی حرامه؟HuhHuhHuh


RE: خاطره ایه الله شب زنده دار از مقام معظم رهبری - عالم - 29-دي-1391

با عرض سلام خدمت همه ی طلاب گرامی
موسقی را در واقع می توان هم یکی از وسایل تبلیغاتی و هم موانع تبلیغاتی محسوب نمود . لطف کنید علاوه بر اینکه بر اجرا اشکال می گیرید اولا در تبیین شاخصه های موسقی حرام بیشتر صحبت نمایید و همچنین راه حل پیشنهاد کنید.
با توجه به اینکه بسیاری از مداحی هایی که طلاب در آن شرکت می کنند و گوش می دهند هم شامل حکم غنا و موسقی خواهد شد.
متشکرم


RE: خاطره ایه الله شب زنده دار از مقام معظم رهبری - حسن65 - 25-بهمن-1391

با سلام
با وجود اینکه شاید اصل بحثی که مسافر در اول کار مطرح نمود در رابط با شخصیت خاصی بود ولکن ما کاری فعلا به مشکلات این رجل سیاسی نداریم بلکه به بحث فقهی موسیقی می پردازیم
در رابطه ی مفهوم غنا ی حرام بهتر است مراجعه به تعریف مشهور شود وفقط بسنده به مصداق شناسی شود
سوال در بین دستگاه های موسیقی کدام دستگاه حرام وکدام مباح وکدام بسته به نوع استفاده از آن دارد؟
نظرات فقها در این باره چیست؟(اگر این حل شود بعد می توان جنبه ی روانی جامعه نسبت به موسیقی را مورد صحبت قرار داد


RE: خاطره ایه الله شب زنده دار از مقام معظم رهبری - پهپاد - 13-اسفند-1391

با سلام از مجموع نظراتی که ارائه شده است بدست می آید که با توجه به دغدغه دوستان محورهای بحث را می توان بدین گونه سامان داد:
1.بحث فقهی:
الف) احکام خود موسیقی:
موسیقی حرام چیست؟آیا مطلق صوت مرجع حرام است یا مطلق صوت مطرب و یا خصوص مرجع مطرب؟ضابطه اطراب و ترجیع چیست؟در موارد تردید نوعی مجرای چه قاعده ای ست؟ در موارد تردید شخصی چطور؟
از آنجا که تشخیص غنا بودن یا نبودن،متوقف بر استماع است آیا چنین استماعی(استماع برای شناخت موضوع) نیز حرام است؟
متعلق غنا ابزار موسیقی است یا صوت خواننده و یا هردو؟
آیا دستگاه های موسیقی سنتی همگی زمینه غنا بودن را دارا هستند یا اینکه برخی اساسا چنین قابلیتی ندارند؟
موسیقی پاپ چگونه است؟ و آیا به نحو سالبه کلیه مردود است یا خیر؟و...
ب)حکم پخش موسیقی:
اگردر جامعه اسلامی، غالب افراد جامعه حرامی را طالب باشند آیا وظیفه حاکم منع از آن است یا اینکه در این حال وظیفه ای متوجه حاکم نیست؟
آیا موسیقی از احکام حکومتی است یا فردی؟
ج)حکم امر به معروف و نهی ازمنکر:
آیا در شرایط فوق الذکر تذکر به مسئولین و نهی ازمنکر بر سایرین واجب هست یا خیر؟
2.بحث فرهنگی:
علت گرایش جامعه به موسیقی چیست؟
چگونه می توان مبدا میل را در افراد جامعه تغییر داد؟
آیا برای موسیقی می توان جایگزینی قرار داد که هم دارای مقبولیت همگانی باشد و هم حلیت شرعی؟
مسئولین صداوسیما معتقدند جدول برنامه های تلویزیون بایستی پر شود، حال اگر برنامه مفید و حلالی باشد اولویت با آن است و الا ناگزیر به جایگزین برنامه های غیر مفید و بعضا شبهه ناک یا حرام هستیم،آیا چنین نگاهی صحیح است؟
نیز معتقدن تنوع در مخاطب ، مقتضی تنوع در نوع برنامه ها است،لذا اگر قشر وسیعی از مخاطبین خواهان پخش موسیقی هستند نمی توان آنها را از این خواسته اشان محروم نمود ولو اینکه برخی از موسیقی ها حرام هم باشد، در این حال قشر متدین می توانند از برنامه های دیگر استفاده نمایند! آیا این تفکر صحیح است؟
اگر بنا باشد از پخش موسیقی جلوگیری شود به گونه ای که با نظر همه مراجع سازگار باشد شاید بیش از 90 درصد موسیقی های باید حذف گردد،آیا جامعه کنونی ظرفیت این امر را دارد؟آیا موجب روی آوردن به شبکه های ماهواره ای نمی شود؟
3.منظر سیاسی:
1.آیا چنین تضییقی منجر به تهدیدی علیه امنیت ملی نمی شود؟ و آیا چنین رفتاری بهترین بهانه را به دست دشمنان خارجی و اپوزوسیون داخلی نمی دهد تا با شعار حمایت از آزادی فضای عمومی جامعه را متشنج نمایند؟
به طور کلی اگر امر دایر مدار بین منع از حرامی در جامعه و تضعیف نظام اسلامی باشد کدام مقدم است؟
2.آیا رفتار مذکور از سوی لاریجانی نشان از عدم تمکین در براب فرامین رهبری است یا خیر؟
آیا علت سر باز زدن از امر رهبری دشواری حذف موسیقی است یا ضعف در ولایت مداری؟و...