مباحثه، تالار علمی فقاهت
تصرف فقیهان غیر مبسوط الید در خمس - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: تصرف فقیهان غیر مبسوط الید در خمس (/showthread.php?tid=523)



تصرف فقیهان غیر مبسوط الید در خمس - عالم - 8-ارديبهشت-1394

در زمان غیبت و وجود فقیه مبسوط الید در جامعه و حکومت اسلامی مانند ایران آیا سایر مراجع به حکم اولیّه می توانند خمس و زکات و ... را دریافت نمایند یا اینکه همانگونه که در زمان حضرات معصومین علیهم السلام اختیار این مسائل با امام علیه السلام بوده است در زمان غیبت هم فقیه مبسوط الید اختیار دار این مسائل است و سایر مراجع باید با اجازه ی فقیه مبسوط الید در خمس و ... تصرف نمایند.
(البته مراد از فقیه مبسوط الید در تاپیکی مجزا مطرح شده است لذا در این مبحث به اینکه مراد از فقیه مبسوط الید کیست پرداخته نشود).
لطفا ادله ی نظر انتخابی خود را مبسوطا بنویسید مثلا ممکن است کسی بگوید اختیار این مسائل با فقیه مبسوط الیدی است که سکان حکومت اسلامی را در دست گرفته است چرا که وجوب خمس و ... یکی از جهاتش حفظ و قوام حکومت اسلامی است.


RE: تصرف فقیهان غیر مبسوط الید در خمس - مبین - 9-ارديبهشت-1394

سلام
لطفا لینک تاپیک مذکور را برای سایر دوستان قرار دهید.
البته بعد از اصلاح عنوان موضوع، چون چنین عنوانی در تالار یافت نشد.
شما به چنین مطلبی در ضمن عنوان:
«سوال صرفا علمی است و با مباحث سیاسی خلط نشود »
اشاره فرموده اید که به نظر با قوانین تالار هم سازگاری ندارد، یکی اینکه به جای عنوان، جمله نوشته اید و دیگر این که ربطی به محتوا ندارد و مخاطب به جای انتقال به محتوا یاد تیترهای تبلیغاتی روزنامه ها می افتد.
باتشکر



RE: - عالم - 15-ارديبهشت-1394

بله با تشکر از تذکر دوست گرامی مبین
شکل عنوان اصلاح شد
یک نظریه اینگونه است:
خمس حق الاماره و از آن منصب امامت است. در دوره غیبت، هر فقیه جامع الشرایطی که در راس حکومت قرار گرفت، به گونه طبیعی خمس در اختیار او قرار می‌گیرد.
دراین فرض، جایی برای آرای گوناگون دیگری که در کتابهای فقهی در باره خمس در دوره غیبت آمده باقی نمی‌ماند، چرا که در فرض نبود حکومت و این که خمس، ملک شخصی امام و گروههای سه گانه سادات است، آن نظرها، جایی دارند.
براساس دلیلهای ولایت فقیه، همه اختیارات حکومتی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و ائمه علیه‌السّلام در عصر غیبت به فقیه واگذار شده است. بنابراین، همان گونه که این بودجه در زمان حیات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و ائمه علیه‌السّلام در اختیار آنان قرار می‌گرفت، در زمان غیبت نیز باید در اختیار ولی فقیه قرار گیرد.
(لما کان المرجع فی امر الخمس هو الامام علیه السلام، ففی عصر الغیبة یرجع فیه الی الحاکم حیث انه الحجة من قبله، ویوصل الیه کله وهو یصرفه فی مصارفه. ( تقریرات درس سید محمدهادی میلانی، کتاب الخمس، ص۲۷۷.)
چون اختیار دار خمس، در دوره حضور، امام علیه‌السّلام است، در عصر غیبت، باید حاکم اسلامی سرپرست آن گردد؛ زیرا او حجت از سوی امام علیه‌السّلام است. پس باید، همه خمس به او داده شود، تا هزینه کند.