مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: سعی در طابق الارضی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: سؤال: سعی در طابق الارضی (/showthread.php?tid=556)



سعی در طابق الارضی - vahidabed - 21-شهريور-1394

بسم الله الرحمن الرحیم
یا اباصالح المهدی ادرکنی و لا تهلکنی
گرچه درس جناب استاد شهیدی از بحث سعی مدتهاست گذشته است اما به جهت درس یکی از فضلا سوالی پدید آمده است. در کلام این فاضل چند نکته موجود است:
1. اگر جسر و پلی در میان دو کوه زنند سعی و طواف بین دو کوه به این است که فرد خود را به کوه در همان سطح پل برساند و نمی تواند به مقداری که در زیر پایش بر روی زمین کوه شروع می شود اکتفا کند.
2. قسمت مصرح و شیب دار در طبقه همکف(طابق الارضی) مشخص نیست کوه باشد به خصوص آنکه در طبقه زیرزمین (طابق السرداب) سقف مسطح زیر آن قرار دارد.
3. لازم است استیعاب حقیقی بین دوکوه شود که اکنون به دلیل وجود دیوار شیشه ای این امر در طبقه همکف نسبت به صفا میسور نیست.
با این مقدمات ایشان در سعی در طبقه همکف اشکال کرده و سعی را بابیاناتی در طبقه زیرزمین مجزی می شمارند و البته احتیاط را در جمع هر دو می فرماید.
سوال این است که:
1. جناب استاد شهیدی که ستون در همکف را معیار قرار می دهند به جهت آنکه ستون زیرین آن در زیرزمین در کوه است آیا مقدمه نخست این فاضل را نمی پذیرند؟
2. آیا از نظر عرفی این مقدمه به جاست و یا محلی از اعراب ندارد؟
3. آیا آنچه از کوه در قسمت صفا و مروه در طبقه همکف دیده می شود به کوه در طبقه زیرزمین متصل است؟


RE: - 83068 - 12-مهر-1394

به نظر می رسد مطالب و فروض مطرح شده بر اساس مقدار باقیمانده از کوه است.
اما آنچه در طبقه سطحی علامتگذاری شده است، محل کوه را پایین شیب فعلی نشان می دهد.
اگر ملاک، سنگ های موجود از کوه باشد، در فرض حذف سنگها حکم سعی چه خواهد بود.

با توجه به اینکه علامتگذاری همیشگی بوده و تغییر سنگ سیاه به سفید به مرور انجام شده است، به نظر می رسد در عرف، محل پایین کوه را حد طواف می دانند و نیازی به بالا رفتن از شیب نیست.