مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: چرا اجماع در امور تکوینی حجیت ندارد؟ - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مطالب علمی (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=28)
+--- موضوع: سؤال: چرا اجماع در امور تکوینی حجیت ندارد؟ (/showthread.php?tid=574)



چرا اجماع در امور تکوینی حجیت ندارد؟ - عالم - 16-آذر-1394

اگر اجماع را اینگونه تعریف کنیم" اتفاق علماء و اصحاب به گونه ای که کشف رأی معصوم شود یعنی بگونه باشد که بدانیم نظرشان به معصوم(علیه السلام) می رسد ." چه فرقی بین امور تکوینی و غیر تکوینی می توان تصور نمود که سبب شود اجماع در امور تکوینی حجت نباشد اما در امور غیر تکوینی حجت باشد؟ مثالی که برای امور تکوینی می زنند : اجماع علماء و اصحاب بر مسطح بودن کره ی زمین حجت نیست.


RE: چرا اجماع در امور تکوینی حجیت ندارد؟ - عالم - 19-دي-1394

ممکن است منظور از عدم حجت اجماع در امور تکوینی این باشد که:
مصداقاً چنین اجماعاتی حاصل نمیشود یعنی اجماع علماءدر این گونه موارد به گونه ای نمی شود که حدساً کشف از رأی معصوم شود. و شأن معصومین علیهم السلام در بیان اینگونه موارد نبوده است.
و الاّ اگر اجماع به تمام شرایطه حاصل شود قطعاً حجت خواهد بود.


RE: چرا اجماع در امور تکوینی حجیت ندارد؟ - دلیل - 8-بهمن-1394

دو جهت را در این سوال باید مورد توجه قرار داد
اولا وجه حجیت اجماع، کشف از رای معصوم است در اجماعات شرعی از اتفاق عالمین به شریعت کشف می کنیم که صاحب شریعت چنین موقفی داشته است در حالیکه در تکوینیات به جهت عدم وظیفه امام چنین کشفی صورت نمی گیرد
ثانیا حجیت در مقام احتجاج بین مولی و عبد معنا پیدا می کند و در تکوینیات بحث احتجاج مطرح نیست