مباحثه، تالار علمی فقاهت
درخواست توضیح: علت کم رنگ بودن نهی از منکردر مقابل گناهانی مثل موسیقی حرام - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: درخواست توضیح: علت کم رنگ بودن نهی از منکردر مقابل گناهانی مثل موسیقی حرام (/showthread.php?tid=59)

صفحات 1 2


علت کم رنگ بودن نهی از منکردر مقابل گناهانی مثل موسیقی حرام - سرباز - 3-دي-1391

به نظر شما کم رنگ بودن نهی از منکردر مقابل گناهانی مثل موسیقی حرام ، بد حجابی و .... چه علتی می تواند داشته باشد؟ آیا درشهری مثل قم می توان گفت شرایطش وجود ندارد؟ [/size]


RE: چرا سکوت؟ - رضا - 3-دي-1391

امر به معروف وظیفه ای فراموش شده است که برای فرار از آن کوشش بسیار می شود چرا که شاید در بعضی از موارد _مخصوصا برای کسانی که کمتر آن را ادا کرده اند_ بسیار سخت است همچنانکه بهترین معرکه های مبارزه با نفس در آن مهیا می باشد.
ولی واقعا چه توجیهی برای فرار می توان داشت در حالی که امیر المونین فرمودندامر به معروف و نهی از منکر هیچ قضا و قدری را عوض نمی کند و مرگ کسی را نزدیک نمی کند.و نیز روایات تبشیری و انذاری بسیاری در مورد آن وجود دارد.


RE: چرا سکوت؟ - سرباز - 3-دي-1391

خیلی وقتها افراد بد حجابی که در اطراف حرم هستند مشخص است که زائرند. آیا راه رفتن این افراد در خیابانهایی که چند در س خارج داخل آن خیابان برگزار می شود دهن کجی به تمام مقدسات نیست؟ این درحالی است که بعضا دیده می شود طلبه ها بعد از تعطیل شدن درسها چند نفر با هم توی خیابون راه می روندو نسبت به این افراد هیچ عکس العملی نشان نمی دهند. من هرچی خواستم برای خودم توجیه کنم که چرا از این گناه چشم پوشی می شود ونهی از منکر نمی شود نتوانستم به نظر شما می توان وجهی برای این کار پیدا کرد؟


RE: چرا سکوت؟ - رضا - 3-دي-1391

راستش من نتوانستم پیدا کنم ولی وقتی به یکی از دوستان گفتم: برویم در یکی از گروههای امر به معروف شرکت کنیم، گفت: من طبق وظیفه باید عمل کنم!! و الان وظایف مهمتری دارم!! لذا نمیتوانم برای این مسئله وقت بگذارم!!!!!!ExclamationHuh
با این حساب شاید دیگران وجه موجهی دارند که ما خبر نداریم!!!!!


RE: چرا سکوت؟ - سرباز - 3-دي-1391

اینکه دوست شما فرموده است وظیفه ام درس خوندن یا چیز دیگراست و نمی توانم در گروههای امر به معروف مشارکت کنم شاید حرفی درست باشد اما چند نفری که از درس بر می گردند و با هم تو خیابون راه می روند همان لحظه اگر یک تذکر چند ثانیه بدهند آیا این تذکر مانع از اجتهادشان می شود. ویا .....Huh:huh


RE: چرا سکوت؟ - سید حسینی - 18-بهمن-1391

یکی از مشکلات ما این است که همیشه میگوییم چرا دیگران این کار رانمیکنند اگر هر کسی به وظیفه خود عمل کند مشکل حل میشود شما که الان احساس کردید تذکر دادن به بدحجابان دراطراف حرم وظیفه و واجب است باید در اولین قدم خودتان پا پیش گذارید وبه این وظیفه عمل کنید که ان شاء الله همین طور هم هست اما این که دیگران این کار رانمیکنند اشکال واردی است.البته اینگونه هم نیست که هیچ تذکری نباشد هستند روحانیونی که این وظیفه را به خوبی انجام میدهند.


RE: چرا سکوت؟ - جواهری - 25-بهمن-1391

گذاشتن این سوال در مباحث آزاد فقهی بدون اینکه مباحث فقهی و احکام مرتبط آن بحث شود محل تامل است و بیشتر صبغه بررسی ریشه های اجتماعی نهی از منکر نکردن دارد و لذا مناسب است مدیر محترم این بحش، نسبت به ثبت این موضوع در مباحث آزاد فقهی توضیح دهند


RE: - رضا اسکندری - 19-آبان-1393

فکر میکنم با توجه به شرایطی که خود فقها در کتب فقهی مطرح کرده اند در جامعه امروز ما، امر به معروف و نهی از منکر ندرتا وجوب پیدا می کند.
چون اولا باید احتمال تاثیر بدهد
ثانیا باید بداند که فرد اگر مرتکب حرام شده است با علم به حرمت مرتکب شده نه اینکه جاهل است.
ثالثا احتمال ضرر هم نباشد.
این شما و این هم جامعه امروز ما شما در چند درصد مردمی که مرتکب حرام می شوند تمام این شرایط را جمع می بینید؟


RE: - عالم - 20-آبان-1393

با سلام
ظاهرا خلاف مطلبی که فرمودید در جامعه وجود دارد چند درصد از موارد احتمال تأثیر وجود ندارد!!!
آیا حداقل احتمال ترک موقت و چند دقیقه ای یا چند ساعته وجود ندارد.
آیا احتمال اینکه هر امر به معروف مقدمه ای برای امر معروف دیگر که مؤثر واقع شود وجود ندارد!!
آیا احتمال اینکه مجموع امرو نهی ها مؤثر واقع شود وجود ندارد!!
و احتمالات دیگر....
بله اگر مبنا در امر به معروف و نهی از منکر علم به تأثیر بود کلام شما جای داشت اما مبنای معروف و مشهور احتمال تأثیر است.!!
و دیگر اینکه شاید امر به معروف و نهی از منکر عملی خوف ضرر جانی و ... داشته باشد اما انصافا امر به معروف و نهی از منکر لسانی و با رعایت شرایط خوف ضرر در حد صفر یا احتمال بسیار کم دارد.

و مسأله اشاد جاهل هم در جای خود در فقه بحث می شود ممکن است بعضی از موارد وارد امر به معروف و نهی از منکر نشود اما داخل در ارشاد جاهل به احکام قطعا خواهد بود .


RE: چرا سکوت؟ - اعلایی - 21-آبان-1393

در مواردی که موجی از منکر در جامعه به وجود میاید به نظر میرسد وظیفه نهی از منکر متوجه حکومت میشود، به هر حال شما وقتی در خیابان راه میرودید با یک یا دو بدحجاب مواجه نمیشود بلکه موارد متعدد پیش میاید و اگر بخواهید به همه تذکر بدهید و احیانا در مواجه با مقاومت برخی مجبور به بحث هم شوید و هر روز همین برنامه ادامه داشته باشد عملاً با مشکل مواجه خواهید شد.
بنابراین در این صورت وظیفه نهی از منکر از یک وظیفه فردی گذر کرده و مستقیما متوجه حکومت و دولت میشود که با بکارگیری امکاناتی که در اختیار دارد شرایطی را جهت نهی از منکر ایجاد نماید.
بله اگر در موردی فردی منکری را انجام دهد که بالاتر از حد منکر رایج در جامعه است تذکر وظیفه فردی خواهد بود و متاسفانه شاهد ترک همین مقدار هم در قم هستیم.