مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: دو وجه برای عدم ظهور تقریر در رضا بیان نمایید - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس سطح (فقه) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=6)
+---- انجمن: مکاسب شیخ (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=8)
+---- موضوع: سؤال: دو وجه برای عدم ظهور تقریر در رضا بیان نمایید (/showthread.php?tid=595)



دو وجه برای عدم ظهور تقریر در رضا بیان نمایید - سید حسین منافی - 25-دي-1394

دو وجه برای عدم ظهور رضا در تقریر را در اینجا بیان کنید.
كتاب المكاسب (للشيخ الأنصاري، ط - الحديثة)؛ ج‌1، ص: 33
«مع أنّ الجواب لا ظهور فيه في الجواز، إلّا من حيث التقرير الغير الظاهر في الرضى، خصوصاً في المكاتبات المحتملة للتقيّة.»
 


RE: سؤال با جایزه نفیس - مهاجر - 29-دي-1394

اولا باید گفته می شد دو وجه برای عدم ظهور تقریر در رضا بیان نمایید...
ادامه دارد...


RE: سؤال با جایزه نفیس - sarbaz059 - 15-بهمن-1394

بسم الله الرحمن الرحیم.
در جواب سوال مذکور می توان وجوه زیر را بیان نمود:
الف) اولا مخاطب این مطلب را به صورت سوال مستقیم پرسیده است و حضرت علیه السلام جواب نفرموده اند؛ و چون این جواب نفرمودن ایشان می تواند به خاطر دواعی و علت های دیگری باشد، مثبت تقریر حجیت دارد نخواهد بود. به عنوان مثال: یکی از دواعی ای که ممکن است حضرت علیه السلام به خاطر آن جواب نفرموده اند، اتکال به وجود عمومات واضحی است که دال بر منع از میته است.
ب) این تقریر ولو در فرض توفر شرایط، فقط جواز بیع در حال اضطرار را ثابت می کند(که مفروض سوال سائل بود)، فلذا تقریری که دال بر رضای امام علیه السلام در فرض عدم اضطرار باشد، نداریم.
ج) خصوصا فی المکاتبات المحتمله للتقیه: به صورت کلی احتمال تقیه در مکاتبات بیشتر است، فلذا اگر بخواهیم از سکوت معصوم علیه السلام، نظر ایشان در صحت بیع را بفهمیم، محتوای جواب امام علیه السلام، یقینا خلاف نظر عامه و مخالف با تقیه خواهد بود،بنابراین حال که احتمال وجود شرایط تقیه را می دهیم، نمی توانیم از سکوت امام علیه السلام، نظر ایشان در صحت بیع را استفاده کنیم.


RE: سؤال با جایزه نفیس - m.javad - 24-بهمن-1394

شیخ می فرمایند:
پاسخ امام علیه السلام ظهوری برای جواز بیع میته ندارد مگر از حیث سکوت امام که البته همین سکوت هم ظاهر در رضایت نیست بخصوص که پاسخ، مکتوب است و محتمل التقیه است:

2 وجه عدم رضا:
1- در روایت صیقل با این که امام علیه السلام فرمودند : اجعلوا ثوبا للصلاه    اما چون احتمال وجود موانعی هست ممکن است بحث «تدرج احکام» یعنی آرام آرام گفتن احکام به عاملین خلاف آن وجود داشته باشد.
2- (توضیح بیشتر): سائل از اهل عراق است، و اهل عراق پوست میته دباغی شده را اشتباها پاک می دانستند و روی این قضیه لجاجت هم می کرده اند، از طرفی بحث تقیه هم مطرح نیست چون اهل سنت پوست میته را نجس می دانسته اند در نتیجه بحث تدرج احکام قوی تر است
3- روایات مخالف بر نجاست پوست میته داریم و اینکه قطعا نمی شود آن را لباس برای نماز قرار داد. پس حتماً رضایت امام در این مطلب نیست.

موفق باشید.