مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: عمده اقوال در مساله استصحاب صحت - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مطالب علمی (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=28)
+--- موضوع: نکته علمی: عمده اقوال در مساله استصحاب صحت (/showthread.php?tid=599)



عمده اقوال در مساله استصحاب صحت - این عمار - 29-دي-1394

عمده اقوال در مسأله استصحاب صحت
1- شیخ انصاری : استصحاب صحت مطلقاً مجال ندارد. 2- آقا ضیاء: استصحاب صحت فعلیه فقط جاری است  3- حاج آقا رضا همدانی:فقط استصحاب صحت اقتضائیه مجال دارد .
تعریف صحت فعلیه : مراد از صحت فعلیه در عبادات مطابقت مأمور به با مأتی به است. نماز صحیح یعنی نماز واجد شرائط و فاقد موانع یعنی مطابق مأمور به.
مرحوم شیخ فرموده است که صحت فعلیه مترتب است بر تمام العمل، وقتی که تمام عمل انجام گرفت و شخص از انجام دادن آن فراغت یافت مطابقت مأمور به با مأتی به معنا پیدا می کند. اما در جایی که هنوز عمل به صورت کامل انجام نگرفته است مأتی به با مأمور به مطابقت ندارد. پس استصحاب صحت فعلیه در اثناء عمل رکن اول استصحاب را ندارد که یقین سابق است.
تعریف صحت اقتضاییه (تاهلیه): تأهلیه یعنی اجزاء سابقه قابلیت التحاق به اجزاء لاحقه را دارد بحیث لو التحقت الاجزاء الاحقه بها صحّ العمل بالفعل. ایشان فرموده است: نسبت به  صحت تأهلیه درست است که  یقین سابق وجود دارد ولی باز استصحاب جاری نیست چون رکن دیگر استصحاب که شک است مفقود است و شک در صحت تأهلیه معقول نیست. این اجزاء در زمانی که واقع شده اند اهلیت برای التحاق داشته اند حال اگر مقطوع المانعیه هم انجام شود آنها را از صحت تأهلیه نمی اندازد چون شئ که در ظرف خودش محقق شد و قابلیت صحت فعلیه را داشت این قابلیت قابل زوال نیست و الشئ لا ینقلب عما هو علیه.
برای بررسی دیدگاه اقا ضیاء و مرحوم حاجاقا رضا همدانی به لینک زیر مراجعه کنید
 
 








RE: عمده اقوال در مساله استصحاب صحت - دلیل - 6-اسفند-1394

این جهت از اول برای حقیر روشن نشد که چطور می شود دراعتباریات شک درصحت تأهلیه راه ندارد وقتی محتمل المانعیه رخ داد انسان شک می کند آیا اجزاء سابقه هنوز قابلیت صحت فعلیه را دارند یا خیر - راهنمایی بفرمایید