روش شیخ حر در وسائل الشیعه در باب بندی و آوردن روایات - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9) +---- انجمن: فقه استاد سید محمود مددی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=16) +---- موضوع: روش شیخ حر در وسائل الشیعه در باب بندی و آوردن روایات (/showthread.php?tid=67) |
روش شیخ حر در وسائل الشیعه در باب بندی و آوردن روایات - عابدی اردکانی - 26-دي-1391 بسم الله الرحمن الرحیم در مورد کتاب مهم وسایل الشیعه چند نکته باید در نظر گرفت : 1- مرحوم شیخ حر (ره) در این کتاب در عناوین بابها فتوای خود را عنوان می فرمایند. 2- اگر در حکمی ایشان جازم نباشند در این صورت در عنوان باب تعبیربه حکم می¬کنند به عنوان مثال در بحث احکام سحر ایشان چنین تعبیری دارند: بَابُ تَحْرِيمِ تَعَلُّمِ السِّحْرِ وَ أَجْرِهِ وَ اسْتِعْمَالِهِ فِي الْعَقْدِ وَ حُكْمِ الْحَلِّ(وسائل الشيعة ج : 17 ص : 146) در این عنوان ایشان برای تعلم و اجرت و استعمال به عقد سحر فتوی به حرمت داده اند ولی به جهت نکته ای که خودشان تذکر داده اند نتوانسته فتوای خود را در مورد حل سحر بیان بفرمایند. 3- ایشان در ترتیب روایات به ترتیب الاصح فالاصح در نظر خودشان عمل می¬کنند و خودشان به این نحوه عملکرد تصریح دارند . 4- فهرستی که الان به ضمیمه کتاب چاپ شده در واقع کتاب مستقلی ست که خود مرحوم شیخ حر(ره) نگاشته است و لزوما نیازی نیست تطبیق با متن داشته باشد و در برخی از موارد مثل بحث فوق الذکر در فهرست تعداد 7 روایت ذکر شده ولی در متن 8 روایت آمده است و این به جهت این است که دو روایت را در فهرست یک روایت حساب کرده است ولی در وسایل دو روایت حساب شده است . |