مباحثه، تالار علمی فقاهت
آیا اسناد " امر " به فقیه حقیقی است ؟ - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شب‌زنده‌دار (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=22)
+---- موضوع: آیا اسناد " امر " به فقیه حقیقی است ؟ (/showthread.php?tid=68)



آیا اسناد " امر " به فقیه حقیقی است ؟ - حسین - 27-دي-1391

در جلسه 54 اصول نکته ای مطرح شد که در این روایت سماعه " سوال پرسیدم از شخصی که دو نفر در امری بر او اختلاف کردند که یکی امر به اخذ و دیگری نهی از اخذ میکرد ... " مراد از " یکی امر به اخذ میکرد " یکی از حدیثین است یا یکی از رجلین ؟
در جواب به این سوال گفته شد که اسناد امر به حدیث مجازی است در حالیکه اسناد امر به رجل حقیقی است .
اما بعد کلاس راهنما به نظر میرسد اسناد امر به رجل هم مجازی باشد زیرا رجل یا فقیه که نمیتواند امر کند چون مولی که نیست و امر حقیقی فقط از مولی متصور است پس هر دو اسناد مجازی میشوند .
اگر هم بحث اقرب المجازات مطرح شود میگوییم که اگر هم بپذیریم که اسناد به رجل اقرب المجازات است کبرا مسلم نیست که اقرب المجازات بودن موجب ظهور شود ![/font][/size]


RE: آیا اسناد " امر " به فقیه حقیقی است ؟ - سید محمود فریمانه - 9-بهمن-1391

کما ان النهی قد یصدر من الدانی ویفهم العرف النهی الحقیقی کذلک الامر ایضا، ولذا قد یقول الرجل امرنی جاری بکذا ولا یشم منه ای مجاز،فالمهم ان یکون الشخص فی مقام الآمر والناهی لا ان یکون عالیا حقیقتا،


RE: آیا اسناد " امر " به فقیه حقیقی است ؟ - حسین - 9-بهمن-1391

اشکالی از حیث صدق ماده امر نیست که حقیقة امر صادق است یا نه تا مرتبط به علو و استعلا شود ( البته در اینجا هم اختلاف هست نه اینکه مبنایی که شما مطرح نمودید مشهور باشد )، بلکه مراد این است که فقیه اصلا نمیتواند انشاء امر به مکلف نماید یعنی این که میگوید نماز بخوان یک امر انشائی نیست بلکه اخبار از امر انشائی شارع است و چون اصلا انشاء نیست لذا امر حقیقی نخواهد بود بلکه مجازی و به داعی اخبار است چون فقط امری که به داعی انشاء باشد حقیقی است .
پس وقتی گفته شود فقیه امر میکند باید مجازی در کار باشد و حقیقی نخواهد بود .