مباحثه، تالار علمی فقاهت
موارد جریان اصاله الصحه(نظر سنجی) - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=23)
+---- موضوع: موارد جریان اصاله الصحه(نظر سنجی) (/showthread.php?tid=708)



موارد جریان اصاله الصحه(نظر سنجی) - اشکذری - 3-خرداد-1395

در اصاله الصحه فعل دیگران بر صحت واقعیه حمل می شود. لذا حامل داریم و عامل. در این مجال عالم و جاهل بودن عامل به عمل صحیح و نیز علم حامل به حال عامل چند صورت دارد.
 
1. علم حامل به علم عامل به عمل صحیح  و موافقت نظر عامل و حامل
2. علم حامل به علم عامل به عمل صحیح  و تباین نظر عامل و حامل
3. علم حامل به علم عامل به عمل صحیح  و اختلاف نظر عموم و خصوص مطلق یا من وجه نظر عامل و حامل
4. علم حامل به علم عامل به عمل صحیح  و جهل او نسبت به موافقت یا مخالفت نظر عامل و حامل
5. جهل حامل به حال عامل
6. علم حامل به جهل عامل
 
دیدگاهها
شیخ انصاری ره: در صورت 1 و 4جاری می شود. در صورت 2 قطعا جاری نمی شود. صور 3و 5و 6 اشکال کرده است. فرائد/طبع انتشارات اسلامی/ج2/ص722
مرحوم خوئی ره:  مثل شیخ جز آنکه در صورت 5 هم جاری دانسته است. مصباح الاصول/2/396
استاد گنجی حفظه الله: مثل خوئی جز آنکه در صورت 6 هم جاری دانسته است(همه صور جز صورت2) جلسه 25/2/1395
 
در این مجال دو مساله بسیار مهم است. منشا حجیت اصاله الصحه عمدتا سیره و اختلال نظام است لذا کشف واقع و خارج در این زمینه بسیار موثر است. جریان اصاله الصحه در صورت 5 و 6 با اثبات کثرت خارجی به راحتی اثبات می شوند. چنانکه علم به فساد اعمال غالب مردم در این امر مهم است.
 
نظر سنجی: آیا اغلب نسبت به حال دیگران جهل وجود دارد؟
الف. بله مطلقا (نسبت به علم مردم به احکام و صحت اعمالشان)
ب. علم اجمالی به بطلان عمل غالب مردم وجود دارد.
ج. علم اجمالی به جهل غالب مردم به احکام معاملات و عبادات صحیح داریم
د. علم اجمالی به جهل غالب مردم به احکام معاملات داریم دون عبادات
ه. گزینه دیگر(در قالب پاسخ به این نظر گزینه مورد نظر خود را بنویسید)
 
 
 
دوستان در نظر سنجی حتما شرکت کنند.