مباحثه، تالار علمی فقاهت
اعتبار مراسیل ابن أبی عمیر - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: قواعد رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=30)
+--- موضوع: اعتبار مراسیل ابن أبی عمیر (/showthread.php?tid=749)



اعتبار مراسیل ابن أبی عمیر - 89195 - 4-مهر-1395

به نظر استاد شهیدی دام ظلّه مراسیل ابن ابی عمیر معتبر است. کما علیه السید الامام و آقای سیستانی و آقای زنجانی. لایروون و لایرسلون الا عن ثقة شیخ طوسی می‌گوید ابن ابی عمیر لایرسل الا عن ثقة. و این شهادت حجت است و ما علم نداریم که مراسیل ابن أبی عمیر مشتمل بر ضعاف است تا شک کنیم که آیا این مورد هم از موارد نقل از ضعاف است یا نه. چون علم به تخصیص این شهادت نداریم شبهه مصداقیه پیدا نمی کنیم.


RE: اعتبار مراسیل ابن أبی عمیر - aad1416 - 7-مهر-1395

لا يرسلون الا عن الثقه زماني ثابت مي شود كه لا يرون الا عن الثقه اثبات شده باشد. نجاشي توضيح داده كه مراسيل ابن ابي عمير چگونه به وجود امده. لکن لا یرون الا عن الثقه ثابت نیست.اگر این امر ثابت شده بود باید قبل از طوسی علما به این حرف عمل می کردند و یا قولی از ابن ابی عمیر در این رابطه نقل می شد لکن اصلا خود طوسی در تهذیب به این امر معتقد نیست. انچه از اجماع طائفه دراین رابطه گفته باز هم صحیح نیست. راوی کتاب نرسی ابن ابی عمیر است و اساسا قمی ها این کتاب را قبول ندارند. سخن از اجماع همانند سخنش درباره ی سکونی است. و انچه از همه مهم تر است و شاید کسی بدان اشاره نکرده است روایت ابن ابی عمیر از مالک است. مالک کذاب است خودش می گوید کذابم رفتارش می گوید کذابم و چون منافق است پس کذاب است. زمان استقامت هم نداشته. چگونه ممکن است لا یرون الا عن الثقه ثابت شود.