مباحثه، تالار علمی فقاهت
اشکال: ملاک تشیخص میته - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: سوالات علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=40)
+--- موضوع: اشکال: ملاک تشیخص میته (/showthread.php?tid=853)



ملاک تشیخص میته - mizan - 16-بهمن-1395

تشیخص میته از مذکی
آیت الله خویی(ره) می فرمایند که از شهید اول، در دروس نقل شده است که در تمییز لحم مذکی از میته می توان به روایتی که امر به طرح لحم در نار و حکم به طهارت لحم منقبض کرده است، عمل نمود. اما ایشان (آیت الله خویی) در رد کلام شهید می گویند که علاوه بر اشکال سندی، این قول خلاف وجدان است، زیرا به طور قطع تأثیری برای انقباض لحم و انبساط آن در مذکی بودن یا میته بودن وجود ندارد؛ پس رد علم آن به اهلش طریق احتیاط و سبیل نجات است هرچند شهید ادعای شهرت قریب به اجماع در عمل به آن کرده است.  
کلام ایشان نشانگر این است که اگر دلیلی تجربی حاکی از عدم صحت روایتی بود، می توان بدین جهت به آن عمل ننمود اما به نظر می رسد که این مبنا سدید نباشد، زیرا معیار «حجت» است اگر روایتی داریم که با شهرت عملی قریب به اجماع، ضعف آن جبران شده است، وجهی برای تمسک به اینگونه تجربیات وجود ندارد، زیرا حقایق پدیده ها و ملاکات احکام نزد ما حاضر نیستند تا طبق آن ها به صحت یا بطلان تأثیر چنین اموری حکم کنیم. بله شاید مراد ایشان عدم امکان یافتن صغرا برای چنین تمایزی است، به این معنا که همواره هم میته و هم مذکی دچار تقلص می شوند، در نتیجه معنای روایت برای ما معلوم نیست. اما می توان این اشکال را نیز اینگونه جواب داد که طبق روایت، اگر گوشت در آتش قرار گرفت و دچار انقباض شد، حکم به حلیت آن می گردد و کاری نداریم اگر لحمی را که می دانیم مذکی است و در آتش بنهیم هم همین حالت برای آن رخ خواهد دارد (به عبارت دیگر شاید روایت بیانگر حکمی تسهیلی برای عباد است و می خواهد حلیت لحم غیر معلوم التذکیه را بیان نماید، اما با این حال روش خاصی را نیز در بر دارد که باید تعبدا آن را پیمود).