مباحثه، تالار علمی فقاهت
حکم فقهی استفاده صحیح از شبکه های مجازی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: سوالات علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=40)
+--- موضوع: حکم فقهی استفاده صحیح از شبکه های مجازی (/showthread.php?tid=877)



حکم فقهی استفاده صحیح از شبکه های مجازی - مهاجر - 23-اسفند-1395

سوال:
با فرض اینکه استفاده از شبکه های مجازی مثل تلگرام کاملا صحیح و اخلاقی باشد (پیام رسانی صحیح کتبی، صوتی یا تصویری در راستای اهداف صحیح و عقلائی روز مره و یا حتی تبلیغ دین) حکم فقهی استفاده از آن چیست؟
به نظر بنده چند عنوان در اینجا وجود دارد که باعث مرجوحیت استفاده صحیح می شود:
1. تقویت کفار: با توجه به اینکه مالک این شبکه ها معمولا دشمنان ما و از کفار هستند و سود استفاده از آنها به جیب آنها می رود، استفاده از این شبکه ها باعث تقویت آنها می شود و تقویت کفار هم مرجوح است.
2. جاسوسی کفار: با توجه به اینکه استفاده از این شبکه امکان هر گونه جاسوسی و دسترسی صاحبان آنها به اطلاعات کاربران را به آنها می دهد، لذا از این حیث نیز استفاده از شبکه  های مجازی مرجوح می باشد.
3. اعتیاد به این شبکه ها به خاطر جذابیت محیط آنها: محیط این شبکه بسیار جذاب طراحی شده است و کار با آنها هم بسیار ساده است و لذا این محیط جذاب باعث جذب انسانها و اتلاف وقت زیاد و بعضا اعتیاد به آنها می شود. اعتیاد به این شبکه ها و اتلاف وقت باعث این می شود که افراد از کارهای واجب تر خود باز بمانند بنابر این ممکن است گفته شود استفاده از شبکه های مجازی از این حیث هم مرجوح می باشد.
4. مدیریت فکر کاربران در راستای اهداف دشمنان: برخی از این شبکه ها به گونه ای طراحی شده که در حین جستجو فکر کاربران را در راستای اهداف پلید دشمنان اسلام مدیریت می نمایند و استفاده از آنها از این حیث نیز مرجوح می باشد.
نکته 1: فرض بحث جایی است که  استفاده از این شبکه ها کاملا صحیح و اخلاقی باشد.
نکته 2: مباحث مربوط به تزاحم هم دراینجا قابل طرح است و ممکن است گفته شود که مصالح استفاده از این شبکه بیش از مفاسد آن است و لذا استفاده از آنها از نظر شرعی مرجوح نمی باشد.


RE: حکم فقهی استفاده صحیح از شبکه های مجازی - 89194 - 14-اسفند-1396

مسئله تزاحم و تشخیص اهم در این جا دشوار است.
مثلا کسی که از این فضا استفاده تبلیغی زیادی می کند و افکار بسیاری را تحت تاثیر قرار می دهد آیا باز هم از این جهت که کفار سود می برند و جاسوسی می کنند باید این فضا را کنار بگذارد؟ کدام مصلحت و مفسده قوی تری دارد؟ به نظر می رسد که برای تشخیص اهم در این امور کلان به افرادی رجوع کرد که دید وسیع و جامعی نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی دارند و نمی توان به فهم شخصی اکتفا نمود.
به هر حال مسئله بسیار جای بحث و گفت و گو دارد