مباحثه، تالار علمی فقاهت
ماندگاری حقیقت شیعه در بیان ایت الله حکیم و فیاض - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: ماندگاری حقیقت شیعه در بیان ایت الله حکیم و فیاض (/showthread.php?tid=900)



ماندگاری حقیقت شیعه در بیان ایت الله حکیم و فیاض - تلخاب لی - 24-مرداد-1396

بسم الله الرحمن الرحیم
ماندگاری حقیقت شیعه
آیت الله سید محمد سعید حکیم فرمودند: حقیقت باقی خواهد ماند و فتنه ها مثل خس و خاشاک رد می شوند، روزی فتنه واقفه بود، آنها نماندند و شیعه امروز باقی است.
ایشان شواهدی را برای پایداری شیعه بر حق مثال هایی بیان کردند ازجمله اینکه فرمودند بنده فکر می کردم حمل جنازه ها به نجف اشرف از کارهایی است که امروزه شیعه ها انجام می دهند و سابقه نداشت سپس در کلام ابو غالب زُراری که مربوط به غیبت صغری است دیدم می گوید: «وصی دو نفر بودم تا آنها از بغداد و بعد از طواف به حرمین کاظمین به نجف آورده شود» در حالی که آن زمان حمل و نقل جنازه از بغداد به سامراء سخت از حمل جنازه در این زمان از نجف به لندن می باشد چون در مسیر طوائف متعصب حنبلی وجود داشت.
مثال دیگری که آیت الله حکیم برای مانگاری حق بیان کردند مطلبی از شیخ مفید بود. ایشان می فرمودند در کتاب شیخ مفید خواندم که: سنی ها به حنابله سه اشکال می کنند که شما مثل شیعیان هستید چون سه کار را انجام می دهید، 1. به زیارت قبور می روید 2. به معجزه اعتقاد دارید 3. به رؤیا اعتقاد دارید. سپس شیخ مفید با این سه اشکال جواب می دهد.
بعد آیت الله حکیم ادامه دادند که الآن حنابله عوض شده اند اما شیعه به حقیقت خود باقی است.
در مقابل آیت الله فیاض نسبت به آینده حوزه ها تردید داشتند و اظهار می کرد که آینده حوزه ها نمی دانیم چگونه خواهد بود؟
حوزه ها از قبل مستقل بوده اند و مستقل باید بمانند، روحانیت اهل سنت وابسته به حکومت است و حکومت وقتی خواسته ای داشت و بر انجام آن اصرار کرده و گفت اگر انجام ندهی معیشتت را قطع می کنم، روحانی هم که عادت به راحتی کرده است نمی تواند از راحتی بگذرد و دینش را می فروشد. الآن آیت الله خامنه ای از ماست، اما نمی دانیم پنجاه سال بعد چگونه خواهد بود؟
به نظر می رسد بیان آیت الله حکیم اقرب به واقع است و با امید و قوت قلب ارائه شده است و بیان آیت الله فیاض همراه با نا امیدی است.
مگر آنکه بین دو بیان اینگونه جمع شود که این دو بیان، اشاره به دو بال پرواز خوف و رجا است، بیان آیت الله حکیم اشاره به بال رجاء است و بیان آیت الله فیاض اشاره به بال خوف است.
خوف غالب موجب سکون و ایستایی است همچنین رجاء غالب موجب سکون و ایستایی است و آیت الله فیاض راه نجات از خوف موجب سکون را استقلال حوزه ها دانستند و مراد از استقلال هم استقلال در معیشت می باشد.