مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: دلیل لزوم تحصیل مقدمات مفوته - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36)
+---- موضوع: نکته علمی: دلیل لزوم تحصیل مقدمات مفوته (/showthread.php?tid=928)



دلیل لزوم تحصیل مقدمات مفوته - فقه جواهری - 19-آذر-1396

به نظر ما تحصیل مقدمات مفوته لازم است برای این‌که به تعبیر امام قدس سره سیره عقلائیه بر این است که تقبیح می‌‌کنند کسی را که تحصیل مقدمات مفوته نکند. مولی به عبدش گفت اذا جاء زید وجب علیک اکرامه. عبد متوجه شد که زید ساعت دو نیمه شب می‌‌خواهد بیاید منزل مولی عبد می‌‌گوید الان اگر من تحصیل مقدمات اکرام نکنم، ‌نروم نان بخرم، غذا بخرم ساعت دو نصف شب که زید می‌آید نه نانی هست، نه غذایی هست، ‌اکرامی محقق نخواهد‌ شد، عقلاء این عبد را معذور می‌‌دانند؟ بگوید تا زید نیاید وجوب اکرامش فعلی نیست، ‌چون فرض این است که واجب، واجب مشروط است. واجب مشروط یعنی تا شرطش محقق نشود وجوب فعلی نیست عقلاء مؤاخذه می‌‌کنند عبد را بخاطر این‌که چرا تحصیل مقدمات نکردی.
پس عقلاء تحصیل مقدمات مفوته را لازم می‌‌دانند حداقل در جایی که علم داریم به تحقق شرط که مانحن‌فیه هم شرط دخول وقت است که علم داریم به تحقق آن در بحث نماز.
و شاهد بر این عرض ما دو روایت است در باب سفر به مکانی که آب ندارد
صحیحه محمد بن مسلم
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ أَجْنَبَ فِي السَّفَرِ وَ لَمْ يَجِدْ إِلَّا الثَّلْجَ أَوْ مَاءً جَامِداً فَقَالَ هُوَ بِمَنْزِلَةِ الضَّرُورَةِ يَتَيَمَّمُ وَ لَا أَرَى أَنْ يَعُودَ إِلَى هَذِهِ الْأَرْضِ الَّتِي تُوبِقُ دِينَهُ.
من راضی نیستم برود به جایی که دینش را به خطر بیندازد، ‌چرا جایی می‌‌رود که متمکن از وضوء نیست؟ حالا تیمم بکند که رفته به جایی که جز برف چیز دیگری در آنجا نیست. و لکن من اجازه نمی‌دهم که دو مرتبه سفر کند به این منطقه که دینش را به خطر بیندازد. با این‌که قبل از دخول وقت رفته آنجا.
مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ الْعَلَاءِ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ يُقِيمُ بِالْبِلَادِ الْأَشْهُرَ لَيْسَ فِيهَا مَاءٌ مِنْ أَجْلِ الْمَرَاعِي وَ صَلَاحِ الْإِبِلِ قَالَ لا
می‌‌خوهد جایی بماند که آب نیست؟ پس چطور می‌‌خواهد نماز بخواند؟ وقتی آب برای وضوء یا غسل ندارد مجبور است تیمم بکند، ‌این کار را نکند.
خب اگر تحصیل مقدمات مفوته لازم نیست پس چرا امام نهی فرمود از سفر قبل از دخول وقت به یک مکانی که آب در آنجا نیست؟


RE: دلیل لزوم تحصیل مقدمات مفوته - مسعود عطار منش - 16-بهمن-1396

این دو روایت شاهد خوبی بر مدعاست و لکن قبل از استناد به این دو روایت باید اثبات کرد دخول وقت شرط الوجوب برای نماز است نه شرط الواجب چون اگر شرط الواجب باشد وجوب فعلی بوده و تحصیل مقدماتش نیز عقلا لازم است و این از محل بحث خارج است .