مباحثه، تالار علمی فقاهت
مساله جدید: تقسیم اماره در نظر آقای سیستانی به ادراکیه و احساسیه - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36)
+---- موضوع: مساله جدید: تقسیم اماره در نظر آقای سیستانی به ادراکیه و احساسیه (/showthread.php?tid=942)



تقسیم اماره در نظر آقای سیستانی به ادراکیه و احساسیه - فقه جواهری - 8-دي-1396

آقای سیستانی فرموده اند ما دو نوع اماره داریم:
 یک: اماره ادراکیه که به نکته کشف ادراکی از واقع است مثل اقرار که در نظر عقلاء کشف ادراکی دارد از واقع.
دو: اماره احساسیه که کشف احساسی دارد از واقع یعنی شخصی که مواجه می شود با این اماره احساسیه، احساس می کند که اینجا واقع هست بدون اینکه جزم یا ظن به آن داشته باشد.
مثلا شما یک آقایی را در جوانی که می دیدید خیلی آدم خوبی بود بعد از سالها که او را ندیدید الان هم که او را می بینید تصور یک انسان مهربان و مؤمن می کنید، اما از شما بپرسند که شما مطمئنید که آن آقا هنوز هم آدم خوبی است؟ می گوئید احساسم این است ولی مطمئن نیستم و یا گاهی شما در جلسه اول که با یک شخصی بحث علمی می کنید می بینید چیزی بارش نیست تا آخر عمرش تصور یک انسان جاهل از او در ذهن شما هست، به این می گویند کشف احساسی.
در این مثال ها کشف ادراکی نیست که شما به لحاظ قوه مدرکه درک کنید که او اینطور هست.
در نظر ایشان استصحاب هم یعنی اطمینان احساسی، یعنی احساس می کنند که همان وضع سابق ادامه دارد. اما اگر بیائی با او بحث کنی که شما از کجا می گوئی که وضع سابق ادامه دارد نمی تواند یک دلیل قانع کننده ای بیاورد، احساس منشأ آرامش او شده نه ادارک. همچنین در قاعده ید هم ایشان می فرمایند شما وقتی می بیند که شخصی چند تا خانه دارد می گوئید عجب آدم پولداری است، اصلا احساستان این است که او پولدار و ثروتمندتر است از شما، چون شما یک خانه هم تهیه نکردید ولی او چند تا خانه دارد و ممکن است ظن هم حاصل نشود برای اینکه ظن تابع غلبه است آن هم در صنف نه در جنس مثلا آن شخص یک کارگر است شما نسبت به این صنف چه غلبه ای دارید بر اینکه این خانه های گرانقیمت ملک این صنف کارگر است؟ اما وقتی صحبت می شود می گوئید عجب این آقا ثروتمند است.


RE: تقسیم اماره در نظر آقای سیستانی به ادراکیه و احساسیه - مسعود عطار منش - 16-بهمن-1396

آیا ثمره ای هم بر این تفکیک مترتب است ؟


RE: تقسیم اماره در نظر آقای سیستانی به ادراکیه و احساسیه - حسین بن علی - 16-بهمن-1396

به نظر با این بیان استصحاب هم میتواند اماره باشد
البته حجیت اماره احساسیه معلوم نیست


RE: تقسیم اماره در نظر آقای سیستانی به ادراکیه و احساسیه - محمود رفاهی فرد - 17-بهمن-1396

مطلب منقول از آقای سیستانی واضح نیست. این که احساس می کنم چیزی را اما به آن ظن هم ندارم چه معنایی دارد؟ استاد در مثال اول این گونه فرموده اند که "احساسم این است ولی مطمئن نیستم" اما مدعی این بود که حتی ظن هم ممکن است نباشد. آیا می شود گفت "احساسم این است اما حتی ظن هم ندارم"؟؟
بله می شود تفکیک دیگری را طرح کرد و شاید مراد همین باشد که حالات ذهنی قطع و ظن، گاهی معلل است و گاهی مدلل. یعنی گاهی به نکته ی استدلالی قطع حاصل می شود و گاهی بدون نکته ی استدلالی و صرفا پدیده ای باعث حصول ظن در نفس می شود نه این که غلبه باعث ظن شده باشد.
به تعبیر دیگر یک ظن محاسباتی داریم و یک ظن روانی.