مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: یکی از مصادیق نظارت ادله در بحث حکومت(درکلام حضرت آیه الله زنجانی) - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه آیت الله شبیری زنجانی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=10)
+---- موضوع: نکته علمی: یکی از مصادیق نظارت ادله در بحث حکومت(درکلام حضرت آیه الله زنجانی) (/showthread.php?tid=950)



یکی از مصادیق نظارت ادله در بحث حکومت(درکلام حضرت آیه الله زنجانی) - 81023 - 16-دي-1396

بسم الله الرحمن الرحیم
در بحث حکومت یک دلیل بر دلیل دیگر، گفته میشود که باید دلیل حاکم ناظر به دلیل محکوم باشد و یکی از نکات مهم نحوه فهم نظارت دلیلی بر دلیل دیگر است.
یکی از مواردی که می­تواند این نظارت را اثبات کند این است که در دلیل حاکم، به حکم دلیل محکوم اشاره شده و آن را تایید کند و یا اینکه آن حکم مفروغ عنه گرفته شده باشد، و از فروض دیگر آن مساله سوال شده باشد.
به عنوان مثال در بحث مکان ذبح روایاتی دال بر لزوم ذبح به منی وجود دارد از جمله روایت ابراهیم کرخی که دارد « إِنْ كَانَ هَدْياً وَاجِباً فَلَا يَنْحَرْهُ إِلَّا بِمِنًى» ولی در مقابل صحیحه­ی معاویه بن عمار است که در فرض نسیان و خروج از منی و انجام طواف در مکه، ذبح در مکه را بلا مانع شمرده است « فِي رَجُلٍ نَسِيَ أَنْ يَذْبَحَ بِمِنًى حَتَّى زَارَ الْبَيْتَ فَاشْتَرَى بِمَكَّةَ ثُمَّ ذَبَحَ قَالَ لَا بَأْسَ قَدْ أَجْزَأَ عَنْهُ».
حال آیا این دو روایت با هم تعارض دارند؟
می­توان گفت تعارضی در کار نیست؛ بلکه صحیحه معاویه حاکم است؛ زیرا در این روایت ابتدائا حکم لزوم انجام ذبح در منی مورد اشاره قرار گرفته و در واقع حکم روایت ابراهیم کرخی تایید شده است، و در ادامه با وجود این نظارت و مفروغ بودن حکم، از فرض نسیان سوال شده که حضرت اجازه فرموده و با این بیان در واقع تفصیلی در مساله رخ خواهد داد و صحیحه معاویه بر روایت ابراهیم کرخی مقدم خواهد بود و تعارضی در کار نیست.
(کتاب الحج- درس شماره004 haj 132 ab (haj19 ) )