مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: آيا خطابات شفاهيّه، شامل غائبين و معدومين مى‏شود يا نه؟ - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس سطح (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=18)
+---- انجمن: کفایه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=33)
+---- موضوع: نکته علمی: آيا خطابات شفاهيّه، شامل غائبين و معدومين مى‏شود يا نه؟ (/showthread.php?tid=953)



آيا خطابات شفاهيّه، شامل غائبين و معدومين مى‏شود يا نه؟ - میرزا رضا نائینی - 23-دي-1396

 ادات خطاب برای خطاب حقیقی که حاضرین اند یا اعم از آن وضع شده است ؟
جناب آخوند : ادات خطاب برای طلب انشایی وضع شده نه برای طلب حقیقی که با داعی تحریک و بعث حقیقی صورت میگیرد که با مخاطب موجودحاصل میشود

پس دواعی متکلم در خطاب انشایی متفاوت است واین دواعی در مرحله استعمال اند ومجاز در مستعمل فیه میباشد پس در صورتی که داعی به نحو بعث فعلی نباشد  نه تخصیصی است و نه مجازی که در اسناد یا کلمه تحقق بگیرد .

اما ظهور انصرافی در صورت اطلاق به طلب به داعی مخاطبه حقیقی متوجه است البته با مراعات عدم قرینه بر خلاف که در مواجهه با خطابات آیات قرآنی مانند یا ایها الذین آمنوا به صورت قطعی بر اساس نظر آخوند غائبین هم مورد خطاب قرار دارند

و این نکته نیز مطرح شده که دراین خطابات مجازی رخ داده باشد و این مجازیت ارتکازی است وبا دقت کردن فهم می شود آخون میفرماید : ما که چیزی نیافتیم در ارتکازاتمان

برای مطالعه بیشتر به اشکال مرحوم فیروز آبادی توجه فرمایید :

  ان الخطابات الشفاهية القرآنية بقرينة عدم اختصاص الحكم فيها بطبقة دون طبقة ظاهرة جدا في الشمول للجميع و لكن ذلك مما يوجب العناية في المخاطبة بتنزيل غیر الحاضر منزلة الحاضر الملتفت و ان لم يوجب ذلك عناية في أدوات الخطاب أصلا نظرا إلى وضعها لمطلق الخطاب الإيقاعي لا لخصوص الخطاب مع المخاطب الحقيقي .[b][1][/b]









[1]  عناية الأصول في شرح كفاية الأصول ؛ ج‏2 ؛ ص302