مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: تحلیل تعبیر بعینه در روایات اصاله الحل - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: نکته علمی: تحلیل تعبیر بعینه در روایات اصاله الحل (/showthread.php?tid=956)



تحلیل تعبیر بعینه در روایات اصاله الحل - مسعود عطار منش - 24-دي-1396

برای روشن شدن این که آیا تعبیر بعینه در روایات اصاله الحل ، باعث می شود علم اجمالی نیز مشمول اصاله الحل شود یا این که طبق فرمایش شیخ انصاری در یکی از روایات اصاله الحل ، این تعبیر برای تأکید است نه بیشتر ؛ لازم است منشأ توهم حرمت را در روایات بررسی کنیم که با دیدن صدر و ذیل روایات اصاله احل بسیار واضح است که منشأ توهم همان علم اجمالی سائل بوده است فلذا تعبیر بعینه ظهور واضح و روشنی در شمول اصاله الحل نسبت به موراد علم اجمالی دارد .


RE: تحلیل تعبیر بعینه در روایات اصاله الحل - حسین بن علی - 24-دي-1396

چرا توهم موجود در زمان صدور روایت احتمال وجود حرام نباشد که اعم از وجود علم اجمالیست؟


RE: تحلیل تعبیر بعینه در روایات اصاله الحل - مسعود عطار منش - 25-دي-1396

تعبیر بنده موهم این بوده که منشأ توهم در تمام این روایات علم اجمالی است که البته احتمال میدهم این تعبیر همان تعبیر استاد باشد ولی بنده منظورم این است که در روایات اصاله الحل فی الجمله این منشاء توهم وجود دارد مثلا در روایتی از روایات اصاله الحل سئوال از غنمی است که از شیز خوک تغذیه کرده و در گله گوسفدی رها شده و بعد صاحب نسلی از گوسنفدان شده که نا معلوم است که روشن است ناظر به علم اجمالی است .