مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: مفاد بعینه در روایات اصاله الحل از نگاه شیخ اعظم - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: نکته علمی: مفاد بعینه در روایات اصاله الحل از نگاه شیخ اعظم (/showthread.php?tid=963)



مفاد بعینه در روایات اصاله الحل از نگاه شیخ اعظم - مسعود عطار منش - 25-دي-1396

در برخی روایات اصاله الحل غایت اینست :«حتی تعرف انه حرام بعینه» که مرحوم شیخ ظهورش در علم تفصیلی را نپذیرفتند و تعبیر بعینه را دال بر علم تفصیلی ندانسته اند بخلاف روایتی که تعبیرش اینست «حتی تعرف الحرام منه بعینه» که شیخ ظهورش در علم تفصیلی را پذیرفته اند و فرموده اند مطابق ظاهر این روایت تا علم تفصیلی نباشد حکم به حلیت می شود البته به این ظهور ملتزم نشده اند . فرق بین این دو تعبیر : اگر من بگویم من معرفت دارم به این که پدر زید بعینه عمرو است(که عبارت ارای تعبیر اول است) منافاتی ندارد با این که پدر زید را بعینه نشناسم یعنی نمی توانم به عمرو که پدر زید است اشاره کنم و نسبت به وی معرفت تفصیلی ندارم ولی در عین حال می دانم او بعینه پدر زید است نه غیراو فلذا با علم اجمالی هم سازگار است ولی اگر گفتم من پدر زید را بعینه می شناسم معنایش اینست که می توانم به او اشاره کنم و الا معرفت من نسبت به او بعینه نیست پس بستگی دارد بعینه برای بیان رابطه بین معرفت و پدر زید باشد یا رابطه بین این که عمرو پدر زید چون اگر قید معرفت باشد باید معرفت تفصیلی باشد ولی اگر قید عمرو باشد که او و نه غیر او پدر زید است منافاتی ندارد با معرفت اجمالی .