مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: تفکیک بین مقصودین بالافهام و حجیت ظواهر - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس سطح (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=18)
+---- انجمن: کفایه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=33)
+---- موضوع: نکته علمی: تفکیک بین مقصودین بالافهام و حجیت ظواهر (/showthread.php?tid=964)



تفکیک بین مقصودین بالافهام و حجیت ظواهر - میرزا رضا نائینی - 25-دي-1396

میرزای قمی در مورد حجیت ظواهر میفرماید : مقصود بالافهام خطابات مشافهین اند و برای غیر مشافهین قراین موجود احتمال حذف شدنش بالا است پس در رسیدن و فهم این خطابات اجمال حاصل میشود وظهور مخدوش است انسداد کبیر-
مرحوم آخوند: غیر مشافهین هم مقصود بالافهام اند و اگر هم نباشند ظهور کلام آن ها حجت است تفکیک بین مقصود بالافهام بودن وحجیت  ظواهر-
استاد اعلایی: مقصود بالافهام خطابات مشافهین اند و وظیفه بیان هر امام به غیر موجودین عصر خود معلوم نیست اما انسداد کبیر و اجمال در خطابات هم پذیرفته شده نیست بلکه با رسیدن به فضای صدور و نگریستن از دریچه مشافهین به کلام معصوم ، ظهور آن شکل گرفته و حجیت دارد انسداد تبعیضی-
و همچنین تفاسیر علمی قرآن که خارج از فهم مخاطبین و مشافهین آن بوده حجیت ندارد البته منافات با حجیت فهم عمیق تر غیر مشافهین ندارد .


RE: تفکیک بین مقصودین بالافهام و حجیت ظواهر - مومن - 25-دي-1396

هرچند به نظر میرسد که امام وظیفه هدایت جامعه را در طول تاریخ به عهده دارد و وظیفه بیان نسبت به آیندگان را نیز دارند ویا در صدد بیان برای آنها هم بوده اند
آیا میتوان به فضای صدور روایات و قرائن در آن زمان علم پیدا کرد یا صرفا گمان به آن پیدا می شود که دلیلی بر حجیت آن نیست


RE: تفکیک بین مقصودین بالافهام و حجیت ظواهر - میرزا رضا نائینی - 1-بهمن-1396

(25-دي-1396, 20:16)مومن نوشته: هرچند به نظر میرسد که امام وظیفه هدایت جامعه را در طول تاریخ به عهده دارد و وظیفه بیان نسبت به آیندگان را نیز دارند ویا در صدد بیان برای آنها هم بوده اند
آیا میتوان به فضای صدور روایات و قرائن در آن زمان علم پیدا کرد یا صرفا گمان به آن پیدا می شود که دلیلی بر حجالبته
این که وظیفه بیان امام  نسبت به غیر عصر خود معصوم از مسلمات گرفته شود نیاز به ادله مورد قبول دارد و اصل عدم آن است و همچنین  صرف استبعاد در رسیدن به فضای صدور کارساز نیست مگر منجر به علم اجمالی گردد ...
 برای مطالعه بیشتر و نقد وبررسی ادله این نظریه  میتوان  به فصل نامه علمی تخصصی مدرسه فقهی به نام تااجتهاد  پیش شماره یازدهم تابستان 93 در ذیل مقاله تمسک به عمومات واطلاقات در مسایل مستحدثه علیرضا اعلایی رجوع کرد