مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: وجه عدم ذکر توثیق برای ابراهیم بن هاشم - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: قواعد رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=30)
+--- موضوع: سؤال: وجه عدم ذکر توثیق برای ابراهیم بن هاشم (/showthread.php?tid=970)



وجه عدم ذکر توثیق برای ابراهیم بن هاشم - حسین بن علی - 27-دي-1396

با وجود جلالت ابراهیم بن هاشم و روایات فراوان او که در کتب اربعه موجود است چرا در هیج کتاب رجالی از او تعبیر به ثقه ننموده اند؟
مگر رجالیئن به غرض جرح و تعدیل روات،  کتاب را ننوشته اند؟


RE: وجه عدم ذکر توثیق برای ابراهیم بن هاشم - فقه جواهری - 28-دي-1396

(27-دي-1396, 20:26)حسین بن علی نوشته: با وجود جلالت ابراهیم بن هاشم و روایات فراوان او که در کتب اربعه موجود است چرا در هیج کتاب رجالی از او تعبیر به ثقه ننموده اند؟
مگر رجالیئن به غرض جرح و تعدیل روات،  کتاب را ننوشته اند؟

خدا حفظ کنه آقای غنوی رو 
ایشون می فرمودند که گاهی شخص آن قدر جلیل القدر و مورد اعتماد است که تعبیر به ثقه کردن و در مورد وثاقت او حرف زدن دور از شان اوست مثل اینکه در زمان ما یه نفر بیاد بگه که بله آقای بهجت رحمت الله علیه آدم ثقه و مورد اعتمادی است!!


RE: وجه عدم ذکر توثیق برای ابراهیم بن هاشم - مومن - 29-دي-1396

این وجه تمام نیست چون اجلایی مثل زراره و محمد بن مسلم و... در کتب رجالی توثیق صریح دارند و جلالت راوی مانع از توثیق صریح او نبوده است


RE: وجه عدم ذکر توثیق برای ابراهیم بن هاشم - مسعود عطار منش - 2-بهمن-1396

در بیان این نکته که چرا برخی از روات اصلا نامشان در کتب رجالی ذکر نشده دو نکته تاثیر گذار است :
1-موضوع برخی از کتب رجال مطلق روات نیست بلکه روات صاحب کتاب است فلذا کسانی که هیچ تالیف خاصی ندارند ولو ثقه باشند ذکر نمی شوند.
2-برخی از اشخاص نوعا طرق به کتب هستند و در طرق به کتب همانطور که استاد سید جواد شبیری به این مطلب قائل اندبه نظر می رسد وثاقت شرط نباشد و شواهدی بر این که نظر امثال شیخ طوسی نیز همین مطلب باشد وجود دارد فلذا اگر یک راوی نوعا طریق به کتاب باشد ممکن است اصلا نامش ذکر نشود .


RE: وجه عدم ذکر توثیق برای ابراهیم بن هاشم - مومن - 2-بهمن-1396

نام جناب ابراهیم بن هاشم در کتب رجالی ذکر شده است حدود ده هزار روایت در کتب فقهی دارد و صاحب کتاب هم بوده است لکن از او به ثقه بودن عنوان نشده است
به نظر حقیر در کتب رجالی اهتمام به ذکر لفظ ثقه مطرح نبوده و گاهی از ثقه بودن او به جلیل و عین و ... تعبیر می شده است ولذا الفاظی مانند اول من نشر حدیث الکوفیین بقم که در مورد او مطرح شده برای اثبات وثاقت کافی است
عبارت مرحوم نجاشی در شان ایشان: أصحابنا يقولون: أول من نشر حديث الكوفيين بقم هو. له كتب منها: النوادر و كتاب قضايا أمير المؤمنين عليه السلام


RE: وجه عدم ذکر توثیق برای ابراهیم بن هاشم - فقه جواهری - 3-بهمن-1396

(2-بهمن-1396, 20:59)مومن نوشته: نام جناب ابراهیم بن هاشم در کتب رجالی ذکر شده است حدود ده هزار روایت در کتب فقهی دارد و  صاحب کتاب هم بوده است لکن از او به ثقه بودن عنوان نشده است
به نظر حقیر در کتب رجالی اهتمام به ذکر لفظ ثقه مطرح نبوده و گاهی از ثقه بودن او به جلیل و عین و ... تعبیر می شده است ولذا الفاظی مانند اول من نشر حدیث الکوفیین بقم که در مورد او مطرح شده برای اثبات وثاقت کافی است
عبارت مرحوم نجاشی در شان ایشان: أصحابنا يقولون: أول من نشر حديث الكوفيين بقم هو. له كتب منها: النوادر و كتاب قضايا أمير المؤمنين عليه السلام

این بیان شما همان نکته استاد غنوی است که گاهی نیاز نمی دیدند در مورد یک نفر از لفظ ثقه استفاده کنند بلکه به خصوصیات دیگر او می پرداختند که کمتر معروف بوده است