مباحثه، تالار علمی فقاهت
بررسی وثاقت محمد بن حکیم خثعمی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: بررسی راویان (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=31)
+--- موضوع: بررسی وثاقت محمد بن حکیم خثعمی (/showthread.php?tid=997)



بررسی وثاقت محمد بن حکیم خثعمی - فقه جواهری - 11-بهمن-1396

راجع به محمد بن حکیم خثعمی هیچ توثیق خاصی پیدا نشده است.
ولکن به نظر استاد شهیدی قابل توثیق است، چون ابن ابی عمیر کتاب محمد بن حکیم را نقل کرده و از او حدیث نقل کرده است ولایروی ولایرسل الا عن ثقة.
علاوه بر اینکه کشی روایتی نقل می کند (که البته در سند خود محمد بن حکیم است، این را ما به عنوان مؤید نقل می کنیم) می گوید ابن ابی عمیر عن محمد بن حکیم قال ذکر لابی الحسن علیه السلام اصحاب الکلام، فقال اما ابن حکیم فدعوه. این یعنی متعرض او نشوید او آدم خوبی است.
ولی حدیث دیگری است که سندش تام است و او مشتمل بر خود محمد بن حکیم نیست، می گوید: روی حمدویه قال حدثنی محمد بن عیسی قال حدثنی یونس بن عبدالرحمن عن حماد قال: کان ابوالحسن علیه السلام یأمر محمد بن حکیم أن یجالس اهل المدینة فی مسجد رسول الله صلی الله علیه وآله وأن یکلّمهم و یخاصمهم حتی کلّمهم فی صاحب القبر، فکان إذا انصرف الیه قال له ما قلت لهم و ما قالوا لک ویرضی بذلک منه. امام امر کرده بود محمد بن حکیم را که در مسجد النبی با عامه مخاصمه کند، بعد حضرت می فرمود به آنها چه گفتی آنها چه گفتند، ویرضی بذلک منه، امام راضی می شد از سخنان محمد بن حکیم.
که از این روایت مدح استفاده می شود و از روایات حسنه می شود. کسانی که روایت حسنه را قبول دارند این مدح است.
آقای خوئی در معجم الرجال دارند محمد بن حکیم طبق روایت کشی امامی ممدوح هست، ودر مصباح الاصول جلد 1 ص 200 فرموده اند: لا اشکال فی بناء العقلاء علی حجیت خبر شخص ممدوح ولی ثقه بودنش ثابت نشود.
که این مبنا برای ما ثابت نیست که عقلاء یا متشرعه به خبر شخصی که ثقه بودنش ثابت نیست وصرفا مدحی نسبت به او وارد شده است اعتماد کنند.



RE: بررسی وثاقت محمد بن حکیم خثعمی - فقه جواهری - 11-بهمن-1396

دو تا سوال:
یک: آیا احتمال نمی رود که معنای جمله «اما ابن حکیم فدعوه» این باشد که او را رها کنید و سراغ او نروید که قابل اعتماد نیست؟
دو: مبانی مختلف در پذیرش یا عدم پذیرش خبر حسن چیست؟