امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نگاه جابر به صورت حضرت زهرا و تقریر معصوم
#1
یکی از ادله ای که بر جواز نگاه به صورت نامحرم به آن استدلال می شود روایتی است که جابر به همراه پیامبر وارد خانه حضرت زهرا سلام الله علیها شدند و جابر نگاه به صورت حضرت نمود و زردی صورت حضرت را مشاهده نمود
و از آنجا که رسول خدا و امام باقر که ناقل این روایت است نسبت به این کار جابر نهی نفرمودند این روایت دلیل بر جواز نگاه به صورت نامحرم خواهد بود
استاد شهیدی در این روایت چند مناقشه ذکر کردند
اولین سند این روایت به جهت عبید بن معاویه و عمر به شعر ضعیف است
ثانیا احتمال دارد رسول خدا متوجه نگاه جابر نشده بودند بنابراین تقریری از جانب ایشان نسبت به کار جابر وجود ندارد نقل امام باقر نیز دلالت بر جواز کار جابر ندارد چون در مقام بیان این امر نبودند
البته به نظرم اشکال دلالی به این روایت صحیح نیست و عرف از نقل این روایت تقریر امام را نسبت به کار جابر درک می کنند
پاسخ
 سپاس شده توسط مودّت
#2
نکته‌ی جالب توجه دیگر این است که با ورود جابر، حضرت زهرا سلام الله علیها صورت خود را مانند باقی اعضای بدن نپوشانده‌اند. همین خود شاهدی‌ست بر عدم اشکال نگاه به صورت
پاسخ
#3
استاد به تبع مشهور میگویند جواز نپوشاندن ملازمه با جواز نظر ندارد و لذا نگاه به بدن مرد حرام است ولی پوشاندن برای او لازم نیست
پاسخ
#4
(24-فروردين-1397, 12:13)حسین بن علی نوشته: استاد به تبع مشهور میگویند جواز نپوشاندن ملازمه با جواز نظر ندارد و لذا نگاه به بدن مرد حرام است ولی پوشاندن برای او لازم نیست

به همین جهت حقیر از تعبیر «شاهد» استفاده کردم (نه «دلیل»).

اما گذشته از این، آیا اگر نگاه مرد نامحرم به صورت آن حضرت حرام بود، هر چند که پوشاندن صورت بر ایشان فی حد نفسه واجب نبوده باشد، آن حضرت جهت عدم تحقق حرام (ولو از باب نهی از منکر عملی)، صورت خود را پنهان نمی‌نمودند؟
به نظر می‌رسد عدم پوشاندن صورت از جانب آن حضرت، کاملا دلالت عرفی بر اشکال نداشتن نگاه شخص به صورت ایشان دارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش ، حسین .


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی Payam_Khajei 0 190 7-اسفند-1402, 01:21
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  شستن صورت از بالا به پایین در وضو morvarid110 0 756 29-ارديبهشت-1399, 15:13
آخرین ارسال: morvarid110
  اطلاق «الفقیه» بر حضرت حجت علیه السلام در روایات هادی اسکندری 0 1,191 11-فروردين-1399, 14:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  حکم نماز در مکان متقدم بر قبر معصوم هادی اسکندری 0 1,039 9-فروردين-1399, 18:59
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  [b]مراد از بالا رفتن از مازمین در صورت ازدحام، بیان مشعر تعبدی است یا بیانی عرفی است فرهادی 0 3,410 6-خرداد-1394, 13:03
آخرین ارسال: فرهادی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان