امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
درخواست توضیح: دوری بودن تبادر
#1
با سلام و احترام
در پاسخ به دوری بودن تبادر میفرمایند علم قبل از تبادر اجمالی است و علم بعد از تبادر علم تفصیلی .
به فرض مثال من اجمالا میدانم اسد دو معنا دارد اما نمیدانم کدام معنا حقیقت یا مجاز است؟اولین معنایی که به ذهن آمد میشود حقیقت و اینجا علم تفصیلی است(تبادر) خب علم من که نسبت به دو معنا این واژه یکی است یعنی من برای این واژه دو معنا میشناسم اگر هر دو معنا به ذهن من رسید چه میشود؟یا وقتی علم من نسبت به هر دو یکی است چگونه معنای یکی بر دیگره پیشی میگیرد و به ذهن می آی
پاسخ
#2
(6-مهر-1397, 11:10)تسنیم1 نوشته: با سلام و احترام
در پاسخ به دوری بودن تبادر میفرمایند علم قبل از تبادر اجمالی است و علم بعد از تبادر علم تفصیلی .
به فرض مثال من اجمالا میدانم اسد دو معنا دارد اما نمیدانم کدام معنا حقیقت یا مجاز است؟اولین معنایی که به ذهن آمد میشود حقیقت و اینجا علم تفصیلی است(تبادر) خب علم من که نسبت به دو معنا این واژه یکی است یعنی من برای این واژه دو معنا میشناسم اگر هر دو معنا به ذهن من رسید چه میشود؟یا وقتی علم من نسبت به هر دو یکی است چگونه معنای یکی بر دیگره پیشی میگیرد و به ذهن می آی

سلام علیکم
ظاهرا مقصود قائلین به دلالت تبادر بر حقیقت معنا این است که اگر کسی که عالم به لغت است نسبت به یکی از معانی کلمه تبادر داشته باشد آن معنا حقیقی خواهد بود. حال اگر تبادر حاصل نشد یعنی این راه برای شناخت معنای حقیقی منتفی است نه اینکه حتما برای همه افراد تبادر حاصل است. اگر تبادری بود معنای حقیقی کشف می شود. اگر هم تبادری نبود معنای حقیقی کشف نمی شود یا بخاطر اینکه هیچ یک معنای حقیقی نیستند یا هر دو معنای حقیقی هستند و یا یکی معنای حقیقی است ولی برای این شخص کشف نشده است و باید از راههای دیگر اقدام کند.
[یا علی]
پاسخ
#3
سلام علیکم

ظاهرا مقصود قائلین به دلالت تبادر بر حقیقت معنا این است که اگر کسی که عالم به لغت است نسبت به یکی از معانی کلمه تبادر داشته باشد آن معنا حقیقی خواهد بود. حال اگر تبادر حاصل نشد یعنی این راه برای شناخت معنای حقیقی منتفی است نه اینکه حتما برای همه افراد تبادر حاصل است. اگر تبادری بود معنای حقیقی کشف می شود. اگر هم تبادری نبود معنای حقیقی کشف نمی شود یا بخاطر اینکه هیچ یک معنای حقیقی نیستند یا هر دو معنای حقیقی هستند و یا یکی معنای حقیقی است ولی برای این شخص کشف نشده است و باید از راههای دیگر اقدام کند.
[یا علی]
پاسخ
 سپاس شده توسط تسنیم1
#4
ظاهرا در فرض سوال شما که دو معنا متبادر به میشود، طبق توضیحی که برای تبادر داده اند، هر دو معنا میشود حقیقت، چون ملاک حقیقت انسباق است.
اما ظاهرا اصل اینکه آیا تبادر میتواند معنای حقیقی رو مشخص کند مورد قبول نباشد.
چون تبادر هییییچ چیز زائدی نسبت به قبل از تبادر ایجاد نمیکند.
و دفعی هم که برای دور مطرح میکنند قابل اعتنا نیست.
eitaa.com/hadith
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مراد مرحوم اخوند از علت تامه بودن علم اجمالی و فعلی نشدن تکلیف به خاطر مشکل در معلوم خیشه 0 93 1-خرداد-1402, 19:19
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان