18-دي-1397, 11:26
استاد شبیری حفظه الله در تقسیم واجبات فرمودند : واجب یا مطلق است یا مشروط و مشروط یا به شرط متأخر است یا به شرط مقارن و اما توضیح ذلک :
در قسم اول یعنی واجب مطلق ملاک هم اکنون موجود است و الزام به تحصیل آن نیز بلا مانع می باشد در نتیجه بدون قید مولا به سمت مطلوب خود تحریک می کند .
در قسم دوم ملاک در اینده وجود دارد والزام به تحصیل آن مفسده و مانعی ندارد به این معنا که از همین الآن تحریک می کند به این که در فلان زمان یا فلان شرایط ملاک را تحصیل کن که در اینصورت با علم به تحقق ملاک در اینده با توجه به عدم وجود مفسده در الزام مولا تحریک فعلی داشته و در نتیجه از همین الآن باید مقدمات مفوته را تحصیل نمودو به عبارتی تحقق شرط در آینده به نحو شرط مأخر از هیمن الآن الزام را به دنبال خواهد داشت که روحش همان واجب معلق است.
در قسم سوم ملاک در آینده است ولی الزام کنونی به آن مفسده دارد فلذا با آمدن شرط و مقارن با تحقق شرط است که الزام به تحصیل ملاک هم فعلی میشود و در نتیجه تحصیل مقدمات مقوته از همین الآن واجب نخواهد بود چون اساسا فرض این است که الزام مفسده داشته است لذا نباید به تحصیل مقدماتش الزام کند.
جلسه 130 مورخ شنبه 3/9/97
در قسم اول یعنی واجب مطلق ملاک هم اکنون موجود است و الزام به تحصیل آن نیز بلا مانع می باشد در نتیجه بدون قید مولا به سمت مطلوب خود تحریک می کند .
در قسم دوم ملاک در اینده وجود دارد والزام به تحصیل آن مفسده و مانعی ندارد به این معنا که از همین الآن تحریک می کند به این که در فلان زمان یا فلان شرایط ملاک را تحصیل کن که در اینصورت با علم به تحقق ملاک در اینده با توجه به عدم وجود مفسده در الزام مولا تحریک فعلی داشته و در نتیجه از همین الآن باید مقدمات مفوته را تحصیل نمودو به عبارتی تحقق شرط در آینده به نحو شرط مأخر از هیمن الآن الزام را به دنبال خواهد داشت که روحش همان واجب معلق است.
در قسم سوم ملاک در آینده است ولی الزام کنونی به آن مفسده دارد فلذا با آمدن شرط و مقارن با تحقق شرط است که الزام به تحصیل ملاک هم فعلی میشود و در نتیجه تحصیل مقدمات مقوته از همین الآن واجب نخواهد بود چون اساسا فرض این است که الزام مفسده داشته است لذا نباید به تحصیل مقدماتش الزام کند.
جلسه 130 مورخ شنبه 3/9/97