امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی1
#1
اگر شخصی یک جزئ از مرکب را فراموش کرد مثل سوره در نماز ، مرحوم شیخ انصاری قائل شده اند به اصاله البطلان و دلیل این مطلب را این دانسته اند که همان چیزهایی که برای شخص متذکر جزء است برای شخص ناسی هم جزئ است لذا این شخص ترک جزء نموده و ما دامیکه دلیل عام یا خاصی از شارع مبنی بر عدم لزوم اعاده نیاید اصل بر بطلان است . ایشان در ادامه علت این مطلب را ( که اجزاء مربوط به متذکر و ناسی تفاوتی ندارد) عدم امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی دانسته اند چون شخص ناسی غافل از نسیان خود است لذا متوجه خطاب ایها الناسی نمیشود یا اگر متوجه شود در واقع از غفلتش بیرون آمده و متذکر میشود .
 راه حلهای متعددی برای امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی بیان کرده اند که به یکی اشاره می کنیم :
می توان ناسی را به عنوانی ملازم با نسیان مورد خطاب قرار داد مثلا بگوئیم هر شخصی به هر اندازه از اجزاء که مورد التفات وی است مکلف است که این تکلیف هم ناسی و هم متذکر را شامل شده و ناسی اگر چه خودش نمی داند ناسی است ولی مورد همین خطاب قرار می گیرد .
برگرفته از درس اصول استاد سید محمد جواد شبیری مورخ6/12/97
پاسخ
#2
خطاب دوم اگر صرفا برای تصحیح عمل باشد حرفی نیست ولی فایده ای در تحریک و بعث مکلف ناسی ندارد چرا که همان خطاب اول برای اتیان عمل کافی بود چرا که التفات به نسیان جزء ندارد و عمل فاقد جزء را به نیت کل انجام میدهد.
پاسخ
#3
(17-اسفند-1397, 20:48)javad mog نوشته: خطاب دوم اگر صرفا برای تصحیح عمل باشد حرفی نیست ولی فایده ای در تحریک و بعث مکلف ناسی ندارد چرا که همان خطاب اول برای اتیان عمل کافی بود چرا که التفات به نسیان جزء ندارد و عمل فاقد جزء را به نیت کل انجام میدهد.

طبق این راه حال خطاب دومی در کار نیست بلکه یک تنها یک خطاب در میان است و آن عبارتست از :
کل جزء التفت الیه المکلف فهذا واجب علیه . و این خطاب واحد هم شامل ناسی می شود و هم شامل متذکر .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  امکان اثبات حق شفعه با تمسک لاضرر مسعود عطار منش 7 1,241 4-خرداد-1402, 10:24
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  دو بیان برای تعلق تکلیف به خارج یا همان معنون مسعود عطار منش 1 1,874 11-بهمن-1401, 17:09
آخرین ارسال: علی آمنی
  لغو بودن بحث از امکان اخد قصد امر در متعلق امر مسعود عطار منش 0 142 7-بهمن-1401, 19:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  جریان اشتغال در شک در اصل تکلیف مسعود عطار منش 0 373 29-مهر-1401, 21:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  امکان تغایر ملاک ثبوتی با موضوع تکلیف مسعود عطار منش 0 262 23-اسفند-1400, 20:59
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  امکان اهمال ثبوتی در جعل مسعود عطار منش 0 221 17-دي-1400, 21:44
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  جریان اشتغال در برخی موارد شک در اصل تکلیف مسعود عطار منش 5 1,056 14-دي-1400, 14:55
آخرین ارسال: صدرا
  امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی بدون خطاب مسعود عطار منش 2 3,122 21-فروردين-1398, 12:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  گره خوردن امکان ثبوتی به امکان اثباتی مسعود عطار منش 0 1,911 6-اسفند-1397, 14:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  تعلق تکلیف به امر خارج از محل ابتلاء مسعود عطار منش 0 2,129 30-آبان-1397, 16:29
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان