امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم مرجحیت مخالفت با عامه
#1
مفاد روایت عمر بن حنظلة ترجیح به موافقت کتاب است و اگر هر دو موافق کتاب باشند مخالفت با عامه را به عنوان مرجح ذکر کرده است و لذا در مقبوله صرف مخالفت با عامه‌ مرجح نیست بلکه مخالف با عامه‌ای که موافق با کتاب هم هست مرجح است.عدم وجود مرجح موافقت با کتاب سه صورت دارد یکی اینکه هر دو موافق با کتاب باشند و دیگری اینکه مضمون هیچ کدام در کتاب نباشد و سوم اینکه هر دو مخالف کتاب باشند و مقبوله فقط در صورتی که هر دو موافق با کتاب باشند مخالفت با عامه را مرجح دانسته‌ است و لذا مرجح بودن مخالفت با عامه در جایی که مضمون هیچ کدام در کتاب وجود نداشته باشد یا هر دو مخالف کتاب باشند از روایت مقبوله عمر بن حنظلة استفاده نمی شود.بله مرجح بودن صرف مخالفت با عامه از روایت قطب راوندی فهمیده می شود.

جلسه123-اصول
پاسخ
 سپاس شده توسط هادی
#2
با عرض سلام چند نکته
اول:آنچه از مقبوله فهم می شود مرجحیت موافقت با قرآن به ضمیمه مخالفت با عامه هست نه موافقت با قرآن به تنهایی البته سنت قطعی هم مثل قرآن است و یکی از موافقت با قرآن یا سنت به ضمیمه مخالفت با عامه مرجحی است که از فقره (ینظر فما وافق)قابل استفاده می باشد
دوم:
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «اصول»  وجه صحیح دلالت نهی بر لزوم ترک افراد طولیّه بعد مخالفت محمد خداپرست 0 130 9-اسفند-1401, 08:29
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  حجیت اخبار مسلم عامه در صورت عدم ردع مهدی خسروبیگی 0 1,623 20-بهمن-1397, 12:35
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان