نظرسنجی: به نظر شما رابطه استصحاب عدم جعل زائد(درفرض جریان) با استصحاب بقاء مجعول چیست؟استدلال را به عنوان پاسخ جدید بیان کنید.
این نظرسنجی بسته شده است.
دواصل تعارض میکنند.
50.00%
1 50.00%
حکومت اصل عدم جعل زائدبراصل بقاء مجعول
50.00%
1 50.00%
مجموع 2 رای 100%
* چنانچه به گزینه‌ای رای داده اید، با علامت ستاره مشخص گردیده است. [نمایش نتایج]

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت استدلال آقای خوئی در دوکتاب نسبت به عدم جریان استصحاب درشبهات حکمیة
#1
مرحوم آقای خوئی استصحاب درشبهات حکمیه راجاری نمیدانند.دلیل ایشان برعدم جریان دو تقریب است که متفاوت بایکدیگر است:
1.بیانی که درکتاب مصباح الاصول آمده است وبیان معروف است:تعارض استصحاب عدم جعل زائد با استصحاب بقاء مجعول.
2.بیانی که اواخر عمرشان درکتاب قضاء ذکر کرده اند:حکومت استصحاب عدم جعل زائد بر استصحاب بقاء مجعول.زیرا میفرمایند:شک مادر بقاء مجعول ناشی شده است از شک ما درجعل زائد وعدم آن.
بنا بر هردو تقریب استصحاب درشبهات حکمیة جاری نمیشود امااین اختلاف درموارد متعددی ثمره دارد به عنوان نمونه:
عدة منقطعه.مورد اختلاف است که عده زوجه منقطعه یک حیض است یا دو حیض.اگر بخواهیم به اصل رجوع کنیم بنابر :

تقریب اول:بنابر اصل عدم جعل زائد حکم به صحت ازدواج این زن بعد ازحیض اول میشود زیرا نتیجه اش اعتبار یک حیض میشود.اصل بقاء مجعول حکم به بقاء عده میکند وتبعا ازدواج قبل از حیض دوم باطل است.دواصل باهم تعارض میکنند رجوع به اصل حکمی میکنیم که فساد است.ومیگوییم ازدواج باطل است.زیرا مورد،شبهه مصداقیه معتدة میشود وتمسک به عمومات درآن جائز نیست.

تقریب دوم:اصل عدم جعل زائد حاکم است نتیجه حکم به صحت ازدواج بعداز حیض اول میشود.

خلاصه اینکه دوتقریب باوجود اینکه نتیجه هردو عدم جریان استصحاب درشبهات حکمیه است اما ثمره فقهی دارد.حضرت استاد شهیدی میفرمایند:حق این است که دواصل باهم تعارض میکنند و بیان دوم (حکومت)را که دراواخر عمر،آقای خوئی بدان ملتزم شده اند رانمیپذیرند.
پاسخ
 سپاس شده توسط محمدخادمی
#2
بسم الله الرحمن الرحیم
مبنای تعارض درست است ( البته فی الجملة )، زیرا همانطور که شک در بقاء مجعول ناشی است از شک در جعل زائد، کذلک شک در جعل زائد هم به خاطر این است که نمی دانیم مجعول سابق استمرار داشته یا نه ، فیتعارضان لان الشک فی کل منهما مسبب عن الشک فی آآخر.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال آقای خویی در اجماع تشرفی Payam_Khajei 0 135 4-اسفند-1402, 13:09
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل آقای بروجردی در حجیت اجماع حدسی Payam_Khajei 0 24 4-اسفند-1402, 11:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در اثبات اصاله الثبات (استصحاب قهقرایی) Payam_Khajei 2 124 2-اسفند-1402, 12:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استدلال عامه به آیه من یشاقق الرسول برای اثبات حجیت اجماع Payam_Khajei 1 67 29-بهمن-1402, 07:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال آقای خویی در رجوع به اهل خبره(مثل لغوی) در امور حسیه Payam_Khajei 0 61 27-بهمن-1402, 21:33
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  احتمال وجود قرائن حالیه شخصیه نسبت به آیات قرآن Payam_Khajei 0 81 24-بهمن-1402, 14:48
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نسبت روایات عرض با روایات نهی از تفسیر Payam_Khajei 0 71 21-بهمن-1402, 22:14
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  قول آقای داماد و آقای زنجانی به اصل ثانوی در علم اجمالی Payam_Khajei 0 79 1-دي-1402, 16:36
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نقد استدلال به قاعده ملازمه برای اثبات حرمت تجری محمودی 0 187 1-خرداد-1402, 08:24
آخرین ارسال: محمودی
  شمول موضوع لزوم تحصیل حجت نسبت به صبی ممیز محمودی 3 437 22-اسفند-1401, 19:50
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان