امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تخصیص اکثر نسبت به روایت انما یحلل الکلام و یحرم الکلام
#1
در بحث معاطات، مرحوم شیخ روایت انما یحلل الکلام و یحرم الکلام را مطرح می­کند و چهار احتمال مطرح می­کند. طبق احتمال اول معنا این گونه است که سبب تحلیل و تحریم لفظ است. بعد مرحوم شیخ و مرحوم خویی و مرحوم اصفهانی اشکال گرفته اند که تخصیص اکثر لازم می­آید. زیرا مثلا با رضاع حلیت و حرمت هم لازم می­آید و یا سائر موارد.
استاد سید احمد مددی فرمودند: این اشکال وارد نیست. زیرا مورد روایت امور ایقاعی انشائی اعتباری است و ربطی به رضاع و امثال آن ندارد تا اشکال تخصیص اکثر لازم بیاید.
تاریخ 9/7/98 جلسه 11.
پاسخ
 سپاس شده توسط mahdi.1402


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  غلو سیاسی و سختگیریهای قمیها نسبت به آن خیشه 0 872 26-خرداد-1399, 08:48
آخرین ارسال: خیشه
  توضیح بیشتری نسبت به روایت ابان در مورد دیه انگشتان خیشه 2 1,688 26-خرداد-1399, 08:42
آخرین ارسال: خیشه
  رابطه رزق با تجارت و اقتصاد با توجه به روایت خیشه 3 2,192 20-خرداد-1399, 19:24
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی روایات ابن ابی عمیر نسبت به قبل و بعد از حبس ایشان خیشه 1 1,261 26-دي-1398, 21:05
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  مدرَج بودن یا نبودن فقره انما یحلل الکلام و یحرم الکلام خیشه 4 2,478 22-آبان-1398, 11:31
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان