امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی ادعای استحاله وضع عام موضوع له خاص
#1
در مورد استحاله وضع عام موضوع له خاص گفته شده است که مفهوم عام همانند مفهوم انسان حاکی از مابه الامتیاز افراد نیست بلکه حاکی از ما به الاشتراک افراد است و با این فرض امکان نخواهد داشت که با مفهوم انسان، مابه الاشتراک افراد تصور شده و لفظی در ازای مابه الامتیاز و خصوصیات فردی وضع شود؛ چون تصور ما به الاشتراک برای وضع لفظ به ازای مابه الامتیاز افراد کافی نیست کما اینکه تصور جنس مانند حیوان برای تصور انواع آن کافی نیست؛ چون صرفا حیوانیت به عنوان مابه الاشتراک تصور شده است و نمی تواند موجب وضع لفظی برای خصوصیت ناطق بودن باشد که مابه الامتیاز انسان از سایر حیوانات است و تصور نشده است.

استاد شهیدی در پاسخ از این اشکال فرموده اند: فردیت فرد به عوارض مشخصه آن نیست بلکه با اشاره به وجود آن است و لذا اگر مفهوم کلی دارای هزار قید نیز باشد، تا زمانی که اشاره به خارج نشده و از تعابیری همچون «آن» استفاده نشود، جزئی نخواهد شد ولو اینکه کلی منحصر به فرد باشد. البته تصور جنس برای تصور انواع متفاوت است؛ چون در مورد جنس، نوع زائد بر جنس دارای فصل است، اما فرد زائد بر جامع و کلی نیست بلکه فرد در صورتی است که کلی با اشاره به خارج همراه ولو اشاره ذهنی باشد. 
بنابراین لازم نیست که مفهوم فرد الانسان یا فرد النسبة الابتدائیه تصور شود؛ چون در این موارد نیز اشاره به خارج لازم است و به همین جهت تعبیر انسان، تصور شده و با این مفهوم به صورت انحلال به خارج اشاره می شود کما اینکه در مثالی زعیم که قصد نامگذاری فرزندان متولد شده در یک روز خاص را دارد، تعبیر «وضعت اسم علیّ للمولود فی هذا الیوم» را به کار برده و اشاره به افراد خارجی می کند که اسم هر یک از کودکان علیّ خواهد شد.

درس خارج اصول، 98/08/27
پاسخ
#2
این تعبیر که فردیت فردبه عوارض مشخصه نیست صحیح نیست باید گفته می شد فردیت فرد به عوارض نیست.چون اگرعوارض مشخصه گفتید یعنی عوارض وجودخارجی و التشخص للوجود لا للماهیه.خود تعبیر تشخص تعبیر (آن)که استادفرمودند را می رساند
پاسخ
#3
(1-آذر-1398, 10:36)مهدی خسروبیگی نوشته: این تعبیر که فردیت فردبه عوارض مشخصه نیست صحیح نیست باید گفته می شد فردیت فرد به عوارض نیست.چون اگرعوارض مشخصه گفتید یعنی عوارض وجودخارجی و التشخص للوجود لا للماهیه.خود تعبیر تشخص تعبیر (آن)که استادفرمودند را می رساند

مقصود این است که هر فردی را با هر مشخصه ای در نظر بگیرید مثل اینکه فلان قد، فلان رنگ، فلان شکل و ... موجب نمی شود که انحصار داشته باشد. بلکه فردی با هزار قید نیز می تواند کلی باشد ولو اینکه فعلا فردی نداشته باشد.
بنابراین به نظر می رسد که مقصود استاد این است که مشخصاتی که افراد خارجی را تعیین می کند، انحصار ایجاد نمی کند بلکه مشخصات همراه با اشاره موجب انحصار است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شرط محقق موضوع سید محمد نظام آبادی 1 47 16-اسفند-1402, 12:15
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  نحوه ادعای اجماع سید مرتضی و شیخ طوسی در برخی مسائل Payam_Khajei 0 36 4-اسفند-1402, 12:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی سیره عقلاء در رجوع جاهل به اهل خبره در صورت عدم وثوق Payam_Khajei 3 108 2-اسفند-1402, 21:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی حجیت قول لغوی از باب حجیت خبر، نه حجیت قول خبره Payam_Khajei 0 34 27-بهمن-1402, 21:34
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به اصل برائت برای اثبات آثار شرعی موضوع Payam_Khajei 5 191 13-آذر-1402, 21:04
آخرین ارسال: خیشه
  شمول موضوع لزوم تحصیل حجت نسبت به صبی ممیز محمودی 3 437 22-اسفند-1401, 19:50
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی امکان وضع تعیینی استعمالی مهدی منصوری 0 1,252 10-بهمن-1398, 14:33
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  بررسی ظهور خصوص ذوالقرینه یا مجموع ذوالقرینه و قرینه در معنای مجازی مهدی منصوری 0 1,282 27-دي-1398, 17:04
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  حل معضلات اصولی با ادعای حصه توأمه مهدی منصوری 0 1,334 24-دي-1398, 19:54
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  بررسی کلام شهید صدر در مورد تفاوت جملات مزدوجه مهدی منصوری 0 1,108 23-آذر-1398, 19:23
آخرین ارسال: مهدی منصوری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان