امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
وضع اسماء اشاره برای معنای واقع شده در طرف اضافه
#1
محقق اصفهانی در تفسیر اسماء اشاره فرموده اند: معنای «هذا»، مفرد مذکری است که طرف اشاره واقع شده است.[1]

استاد شهیدی تبیین معنای اسماء اشاره فرموده اند: به نظر ما کلام محقق اصفهانی صحیح است. البته نیازمند ذکر مطلبی است؛ چون معنای «هذا» مفهوم کلی مفرد مذکر مخاطب نیست، بلکه مصداق و واقع مفرد مذکر که طرف اشاره قرار گرفته است.
بنابراین در اسم اشاره وضع عام موضوع له خاص رخ داده است. البته همان طور که در مباحث آتی مطرح می شود، به نظر ما علقه وضعی تصدیقی نیست بلکه تصوری است و لذا حتی اگر طوطی نیز از «هذا» استفاده کند، در عین اینکه از سوی طوطی اشاره صورت نمی گیرد، اما معنایی به ذهن خطور می کند. در نتیجه معنای «هذا» ذاتی است که تصورا فانی در واقعِ مفردِ مذکری است که طرف اشاره شده است.
درس خارج اصول. 98.09.25



[1]. نهایة الدرایه فی شرح الکفایه، محمد حسین اصفهانی، ج1، ص64.
پاسخ
#2
مرحوم آخوند میتواند بگوید: معنای کلی مفرد مذکر ،موضوع له است و تحلیل آن نیز این است که واضع در ابتدا کلمه هذا را در نظر میگیرد و بعد کلی مفرد مذکر را نیز در نظر میگیرد و هذا را برای خود این مفهوم کلی وضع میکند. بله مرحوم اخوند ممکن است بگوید که مصداق این مفهوم خاص است ولی هذا برای این مصداق وضع نشده است بلکه برای مفهوم ان وضع شده است. دقیقا همین مطلب را مرحوم اخوند در حروف مطرح میکند.
اصل تحلیل این بحث این است که معنایی که  بازاء هذا قرار گرفته است آیا مفهوم کلی مفرد مذکر است یا مصادیق آن است؟ مرحوم آخوند میفرماید مفهوم کلی است ولی مرحوم اصفهانی میگوید مصادیق ان است و با توجه قرائنی که اقامه میکند، بعید نیست که حق با مرحوم اخوند باشد.
خلاصه: خیلی واضح نیست که ادعای مرحوم اصفهانی صحیح باشد.
پاسخ
#3
(25-دي-1398, 13:55)خیشه نوشته: مرحوم آخوند میتواند بگوید: معنای کلی مفرد مذکر ،موضوع له است و تحلیل آن نیز این است که واضع در ابتدا کلمه هذا را در نظر میگیرد و بعد کلی مفرد مذکر را نیز در نظر میگیرد و هذا را برای خود این مفهوم کلی وضع میکند. بله مرحوم اخوند ممکن است بگوید که مصداق این مفهوم خاص است ولی هذا برای این مصداق وضع نشده است بلکه برای مفهوم ان وضع شده است. دقیقا همین مطلب را مرحوم اخوند در حروف مطرح میکند.
اصل تحلیل این بحث این است که معنایی که  بازاء هذا قرار گرفته است آیا مفهوم کلی مفرد مذکر است یا مصادیق آن است؟ مرحوم آخوند میفرماید مفهوم کلی است ولی مرحوم اصفهانی میگوید مصادیق ان است و با توجه قرائنی که اقامه میکند، بعید نیست که حق با مرحوم اخوند باشد.
خلاصه: خیلی واضح نیست که ادعای مرحوم اصفهانی صحیح باشد.

عدم صحت کلام مرحوم آخوند از اینجا روشن می شود که دلالت الفاظ بر معانی آنها تصدیقی نیست بلکه تصوری است. از طرف دیگر اگر لفظ «هذا» از موجود غیر ذی شعور مانند طوطی صادر شود، معنای مفرد مذکر مخاطب به ذهن خطور نمی کند.
بنابراین روشن می شود که هذا با المفرد المذکر المخاطب به یک معنا نیست.
پاسخ
#4
اولا مرحوم اخوند نیز قائل به دلالت تصوری است و ثانیا این که طوطی هذا را میگوید معنای هذا خطور میکند و ثالثا قبول دارم که مصداق هذا خطور میکند اما این خطور از این باب است که موضوع له که مفرد مذکر است و کلی است ایینه برای این مصداق شده است و از طریق این کلی به مصداق مفرد مذکر منتقل میشویم. نظیر کسی که خود را در ایینه میبیند و خود ایینه را نمیبیند
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه Payam_Khajei 0 48 5-اسفند-1402, 23:01
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  استدلال عامه به آیه من یشاقق الرسول برای اثبات حجیت اجماع Payam_Khajei 1 67 29-بهمن-1402, 07:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی Payam_Khajei 0 62 24-بهمن-1402, 14:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای متشابه در قرآن Payam_Khajei 3 143 19-بهمن-1402, 08:07
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  سه تقریب برای الشک فی الحجیة مساوق للقطع بعدم الحجیة Payam_Khajei 0 48 18-بهمن-1402, 00:17
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به آیه "هن‌ ام الکتاب و آخر متشابهات" برای عدم حجیت ظواهر قرآن Payam_Khajei 0 55 17-بهمن-1402, 23:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به اصل برائت برای اثبات آثار شرعی موضوع Payam_Khajei 5 191 13-آذر-1402, 21:04
آخرین ارسال: خیشه
  معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی Payam_Khajei 5 266 13-آذر-1402, 20:48
آخرین ارسال: خیشه
  معنای حصه توأمه و اشکال به آن Payam_Khajei 0 254 28-مهر-1402, 21:26
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نقد استدلال به قاعده ملازمه برای اثبات حرمت تجری محمودی 0 186 1-خرداد-1402, 08:24
آخرین ارسال: محمودی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان