امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حجیت سیره از نگاهی دیگر
#1
[[align=justify]size=medium]
در مورد سیره یک سری حرفهایی باب شده که دلیلی ندارد، اصلا شاید اشکال فنی پیش نیاید اگر سیره را -حتی سیره عملی در زمان معصوم حتی انجایی
را که احراز کردیم عدم الردع را انکار کنیم. اصلا دلیل اینکه چنین سیره ای باید حجت باشد چیست؟چه برسد به جایی که فقط ارتکاز هست وامام علیه السلام میداند که این شخص در عمل چیزی مرتکب نخواهد شد میگویند وظیفه امام علیه السلام هدایت است، اگر وظیفه امام هدایت است خب باید سیره های مستحدث هم حجت باشد چون امام از انهاهم ساکت است، در
خود سیره عملی اگر امام علیه السلام ساکت شوند از ان عمل چه مشکلی پیش می آید؟ چون ان اشخاص یا غافلند که غافل حکم ندارد ویا جاهلند که باید از امام بپرسند و اگر نپرسند وعمل کنند مقصر هستند تقصیر امام علیه السلام چیست که انها سوال نمیپرسند، امام علیه السلام ایا نسبت به اینده علم دارد یا خیر،پس چرا برای انها بیان نمیکند؟ میگوئید انها اگر جاهلند
وظیفه شان رجوع به اصول عملی است خب در زمان خود معصوم هم همینطور.اصلا خود اصل عملی یک حکم- شرعی است که موضوعش شک است، اما اینکه امام علیه السلام باید حتما حکم واقعی را بیان کند دلیلی
ندارد والشاهد علی ذلک خود تدریجیت بیان احکام که جزو مسلمات است، مگر ان شخصی که از امام علیه السلام میپرسد وامام وظیفه اش را به عموم
می فرمایند با اینکه این عام،‌خاصی هم دارد ولی هنوز زمانش نرسیده که امام علیه السلام بیان بفرمایند یا فعلا به خاطر مصلحتی ان را بیان نمیکند، اگر وظیفه امام علیه السلام، هدایت به این معنای عام بود که اینها همه خلاف در می امد. خب ‌چه بسا بسیاری از سوالات دیگری هم که بدرد هدایت انها میخورد ولی چون انها نمی پرسند امام علیه السلام جواب نمیدهند، بلکه اگر هم سوال کنند وظیفه امام این نیست که جواب دهند، در روایت احمد بن محمد از اقا امام رضا علیه السلام هست که فَقَدْ فُرِضَتْ عَلَيْكُمُ الْمَسْأَلَةُ
وَ الرَّدُّ إِلَيْنَا وَ لَمْ يُفْرَضْ عَلَيْنَا الْجَوَابُ
در بعضی نسخ هم هست "علیکم"بجای "علینا" وروایات مشابهش هم وجود دارد، اینکه چه حکمی الان مصلحت هست یا نیست که امام بفرمایند و وظیفه مردم را مشخص کنند یکی از مسلمات نزد شیعه است واین حرف با
اینکه وظیفه امام علیه السلام هدایت است مطلقا- قطعا سازگار نیست.[/
پاسخ
 سپاس شده توسط 89194
#2
1. کلام شماباقاعده لطف که متکلمین برآن پافشاری می کنند چگونه قابل جمع است؟
2. این سوال فقه الحدیثی است که اگروجود امام علیه السلام رابه قاعده لطف اثبات کردیم معنای روایاتی که می فرماید برشماسوال کردن ازماواجب است امابرماجواب دادن واجب نیست چه می باشد؟
پاسخ
 سپاس شده توسط 89194


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «اصول»  قبول حجیت اصل مثبت از جانب سید یزدی رحمه‌الله تعالی 105767 6 513 13-مرداد-1402, 14:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد حجیت ظاهر حال علی آمنی 3 471 11-ارديبهشت-1402, 23:36
آخرین ارسال: میثم تیکدری
  عدم حجیت خبر واحد در مسائل عام البلوی مهدی خسروبیگی 0 273 13-مهر-1401, 21:00
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
Big Grin نوآوری علمی:  دلالت بعضی از احادیث خالی نبودن زمین از امام، بر حجیت اجماع هر عصری ارادتمند آیت الله مکارم 0 436 19-بهمن-1400, 21:37
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  تفاوت مبنای صاحب کفایه با مرحوم نائینی در حجیت اخبار تاریخی و تکوینی عرفان عزیزی 0 935 22-مرداد-1399, 12:39
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  حجیت فهم عرف و عدم حچیت آن مسعود عطار منش 2 1,580 25-فروردين-1399, 22:35
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بعض واجبات ادیان دیگر، واجب تر از واجبات دین خودمان می باشد ارادتمند آیت الله مکارم 1 1,362 6-دي-1398, 13:51
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  ثمرات حجیت لوازم اصول لفظیه رضا یعقوبی 0 1,057 24-آذر-1398, 16:46
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
Brick عدم صحت استدلال به بناء عقلاء بر حجیت چیزی ارادتمند آیت الله مکارم 2 2,481 31-تير-1398, 19:29
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  «کتاب شناسی»  سه جواب در ردّ يک ادعا (حجیت قوی ترین معرفت ممکن نوعی) مهدی قنبریان 1 4,476 26-بهمن-1395, 00:58
آخرین ارسال: امین 69

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان