20-اسفند-1398, 17:49
امروز حضرت استاد شرط پنجم از شروط مکان مصلی را مطرح کردند که سید می فرماید:
الخامس أن لا يكون مما يحرم الوقوف و القيام و القعود عليهكما إذا كتب عليه القرآن و كذا على قبر المعصوم ع أو غيره ممن يكون الوقوف عليه هتكا لحرمته.
یعنی نماز خواندن مکلف نباید در جایی باشد که وقوف و قیام و قعود در آنجا حرام است. مانند جایی که قرآن نوشته باشد یا قبر معصوم علیه السلام باشد. این مسئله را به نظر می رسد می توان نسبت به مسئله ی امروزی کرونا نیز تطبیق کرد. به عنوان مثال اگر ما با قاعده ی لاضرر، رفتن انسانی که مبتلا به کروناست را به مسجد حرام دانستیم، نماز خواندن او در آنجا مصداق مسئله ی مزبور خواهد بود و طبق نظر سید باطل است.
البته استاد به تبع از محقق داماد و محقق خویی بطلان را در مسئله ی مذکور نپذیرفتند از این باب که کون فی المکان از مقومات نماز نیست الا سجده. در نظر استاد (به تبع از محقق خویی) مهم این است که سجده انسان در جای حرام نباشد.
الخامس أن لا يكون مما يحرم الوقوف و القيام و القعود عليهكما إذا كتب عليه القرآن و كذا على قبر المعصوم ع أو غيره ممن يكون الوقوف عليه هتكا لحرمته.
یعنی نماز خواندن مکلف نباید در جایی باشد که وقوف و قیام و قعود در آنجا حرام است. مانند جایی که قرآن نوشته باشد یا قبر معصوم علیه السلام باشد. این مسئله را به نظر می رسد می توان نسبت به مسئله ی امروزی کرونا نیز تطبیق کرد. به عنوان مثال اگر ما با قاعده ی لاضرر، رفتن انسانی که مبتلا به کروناست را به مسجد حرام دانستیم، نماز خواندن او در آنجا مصداق مسئله ی مزبور خواهد بود و طبق نظر سید باطل است.
البته استاد به تبع از محقق داماد و محقق خویی بطلان را در مسئله ی مذکور نپذیرفتند از این باب که کون فی المکان از مقومات نماز نیست الا سجده. در نظر استاد (به تبع از محقق خویی) مهم این است که سجده انسان در جای حرام نباشد.