امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکاتی در مورد قتل فرزند توسط پدرش
#1
گاه به غلط گفته‌ می‌شود پدر حق دارد فرزندش را بکشد. اگر حق داشت که نباید به زندان برود و دیه و کفاره بدهد. بله قصاص‌ نمی‌شود اما قصاص نشدن به معنای حق داشتن نیست. اگر شما دیوانه‌ای را بکشید قصاص‌ نمی‌شوید ولی آیا حق دارید دیوانه را بکشید؟!!
رابطه خویشاوندی گاه باعث تخفیف مجازات است و گاه باعث تشدید مجازات. پدری که با دخترش یا خواهر یا خاله و عمه اش زنا کند اعدام‌ می‌شود. در حالی که اگر با غیر خویشاوند زنا کند اگر زنا به عنف نباشد و مرد محصن نباشد به صد ضربه شلاق محکوم‌ می‌شود.
چرا پدر قصاص‌ نمی‌شود؟ سوالی است که افکار عمومی می‌پرسند و می‌گویند اگر حکم قصاص باشد ما شاهد چنین فجایعی نخواهیم بود. قصاص نشدن پدر، باعث سوء استفاده شده و جرم زاست. چگونه است که اگر پدر رومینا بهمن را‌ می‌کشت قصاص‌ می‌شد اما وقتی رومینا را‌ می‌کشد به قصاص محکوم‌ نمی‌شود؟
برای دیدن تفصیل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید
https://b2n.ir/142093
پاسخ
#2
(28-خرداد-1399, 20:06)مهدی خسروبیگی نوشته: گاه به غلط گفته‌ می‌شود پدر حق دارد فرزندش را بکشد. اگر حق داشت که نباید به زندان برود و دیه و کفاره بدهد. بله قصاص‌ نمی‌شود اما قصاص نشدن به معنای حق داشتن نیست. اگر شما دیوانه‌ای را بکشید قصاص‌ نمی‌شوید ولی آیا حق دارید دیوانه را بکشید؟!!
رابطه خویشاوندی گاه باعث تخفیف مجازات است و گاه باعث تشدید مجازات. پدری که با دخترش یا خواهر یا خاله و عمه اش زنا کند اعدام‌ می‌شود. در حالی که اگر با غیر خویشاوند زنا کند اگر زنا به عنف نباشد و مرد محصن نباشد به صد ضربه شلاق محکوم‌ می‌شود.
چرا پدر قصاص‌ نمی‌شود؟ سوالی است که افکار عمومی می‌پرسند و می‌گویند اگر حکم قصاص باشد ما شاهد چنین فجایعی نخواهیم بود. قصاص نشدن پدر، باعث سوء استفاده شده و جرم زاست. چگونه است که اگر پدر رومینا بهمن را‌ می‌کشت قصاص‌ می‌شد اما وقتی رومینا را‌ می‌کشد به قصاص محکوم‌ نمی‌شود؟
برای دیدن تفصیل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید
https://b2n.ir/142093

بخشی از مطلب فوق که لینک داده شده را نقل می کنم

« مردی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت زنم دست لمس کننده‌ای را رد‌ نمی‌کند. یعنی مرتکب زنا‌ می‌شود آنهم زیاد. فرمود طلاقش بده. گفت دوستش دارم فرمود: نگهش دار(عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِیِّ ص فَقَالَ- یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ امْرَأَتِی لَا تَدْفَعُ یَدَ لَامِسٍ- قَالَ فَطَلِّقْهَا- فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی أُحِبُّهَا قَالَ فَأَمْسِکْهَا. همان، ص۱۴۷). آیا نباید این احادیث برای مردم خوانده شود؟ »
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#3
(28-خرداد-1399, 20:23)علاوی نوشته: بخشی از مطلب فوق که لینک داده شده را نقل می کنم

« مردی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت زنم دست لمس کننده‌ای را رد‌ نمی‌کند. یعنی مرتکب زنا‌ می‌شود آنهم زیاد. فرمود طلاقش بده. گفت دوستش دارم فرمود: نگهش دار(عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِیِّ ص فَقَالَ- یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ امْرَأَتِی لَا تَدْفَعُ یَدَ لَامِسٍ- قَالَ فَطَلِّقْهَا- فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی أُحِبُّهَا قَالَ فَأَمْسِکْهَا. همان، ص۱۴۷). آیا نباید این احادیث برای مردم خوانده شود؟ »
و قال في المختلف: قال سلار: إن زنت امرأته لم تحرم عليه، إلا أن تصر، و الاستثناء يقتضي التحريم مع الإصرار. و هذا قد أخذه من الشيخ المفيد، فإنه قال: و إذا كان للرجل امرأة ففجرت و هي في بيته و علم ذلك من حالها، كان بالخيار إن شاء أمسكها و إن شاء طلقها، و لم يجب عليه لذلك فراقها، و لا يجوز له إمساكها و هي مصرة على الفجور، فإن أظهرت التوبة جاز له المقام عليها. و ينبغي له أن‏ يعتزلها بعد ما وقع من فجورها حتى يستبرئها. و قال ابن حمزة: و إذا أصرت المرأة عند زوجها على الزنا انفسخ نكاحها على قول بعض الأصحاب. و الوجه عدم التحريم. انتهى.
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#4
(9-تير-1399, 22:44)مهدی خسروبیگی نوشته:
(28-خرداد-1399, 20:23)علاوی نوشته: بخشی از مطلب فوق که لینک داده شده را نقل می کنم

« مردی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت زنم دست لمس کننده‌ای را رد‌ نمی‌کند. یعنی مرتکب زنا‌ می‌شود آنهم زیاد. فرمود طلاقش بده. گفت دوستش دارم فرمود: نگهش دار(عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِیِّ ص فَقَالَ- یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ امْرَأَتِی لَا تَدْفَعُ یَدَ لَامِسٍ- قَالَ فَطَلِّقْهَا- فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی أُحِبُّهَا قَالَ فَأَمْسِکْهَا. همان، ص۱۴۷). آیا نباید این احادیث برای مردم خوانده شود؟ »

و قال في المختلف: قال سلار: إن زنت امرأته لم تحرم عليه، إلا أن تصر، و الاستثناء يقتضي التحريم مع الإصرار. و هذا قد أخذه من الشيخ المفيد، فإنه قال: و إذا كان للرجل امرأة ففجرت و هي في بيته و علم ذلك من حالها، كان بالخيار إن شاء أمسكها و إن شاء طلقها، و لم يجب عليه لذلك فراقها، و لا يجوز له إمساكها و هي مصرة على الفجور، فإن أظهرت التوبة جاز له المقام عليها. و ينبغي له أن‏ يعتزلها بعد ما وقع من فجورها حتى يستبرئها. و قال ابن حمزة: و إذا أصرت المرأة عند زوجها على الزنا انفسخ نكاحها على قول بعض الأصحاب. و الوجه عدم التحريم. انتهى.


برخی فقهاء اعتقاد دارند فرع فقهی فوق شباهت زیادی به فرع فقهی دیگری دارد این فرع فقهی عبارت است از اینکه 
بطور مثال در فرض اینکه زن یائسه عده ندارد، سؤال این است که آیا زن یائسه ای که فاقد عده است می تواند در یک روز با چندین نفر ازدواج موقت کند؟
یا در صورتیکه زنی که احتمال زیاد داده می شود شغل اش فحشاء است ادعا کند که عده نگه داشته است آیا می توان با چنین زنی که احتمال قوی می رود توجهی به مسائل شرعی عده ندارد ازدواج موقت کرد؟
مشهور فقهاء ازدواج با چنین زنی را حرام می دانند و آنگاه سؤال مطرح می شود آیا این دو باب با یکدیگر شباهت ندارند؟ پس چگونه است که ادامه ازدواج با همسری که اصرار به زنا دارد جایز است ولی ازدواج کردن با زنی که اصرار به زنا دارد حرام است؟


نقل قول:أقول: و يمكن الاستدلال للقول بالتحريم هنا بالروايات المتقدمة في القسم الثالث الدالة على أنه لا يجوز تزويج امرأة زنى بها إلا بعد وقوفه على توبتها، بتقريب أن الإصرار على الزنا كما يمنع ابتداء يمنع استدامة، إذ العلة واحدة في الموضعين و حديث عباد بن صهيب قد عرفت ما فيه، و حديث
«لا يحرم الحرام الحلال».
مخصص بما ذكرناه من الأخبار، و بالجملة فالمسألة لا تخلو من شوب التوقف و الاشكال.

http://ar.lib.eshia.ir/10013/23/503
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انکار مشاهده ی شخص امیرالمومنین هنگام مرگ توسط شیخ مفید عرفان عزیزی 7 2,803 9-بهمن-1401, 17:35
آخرین ارسال: علاوی
  تغییر دادن متن روایت توسط شیخ صدوق!! عرفان عزیزی 6 919 24-خرداد-1401, 15:56
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ظالم خواندن ابوبکر توسط هشام بن حکم درمقابل خلیفه عرفان عزیزی 0 900 12-مرداد-1399, 11:56
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تایید کتاب نهایه شیخ طوسی توسط امیرالمومنین درخواب! عرفان عزیزی 0 927 6-مرداد-1399, 10:59
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  دو مورد از موارد وجوب عقوبتی مهدی منصوری 1 1,383 21-اسفند-1398, 23:06
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نکاتی فقهی پیرامون سربازی اجباری ارادتمند آیت الله مکارم 0 1,498 10-آبان-1398, 11:08
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  نظر استاد سید احمد مددی در مورد لیة الرغائب: حسین بن علی 0 2,672 17-اسفند-1397, 15:04
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نکته ای در مورد بیان غسل در قران خیشه 0 2,068 16-دي-1397, 10:20
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی کلام علامه طباطبایی در بحث اعتباری بودن اوامر توسط استاد سید احمد مددی خیشه 0 2,332 5-دي-1397, 15:13
آخرین ارسال: خیشه
  شروع کتاب البیع توسط ایت الله سید احمد مددی الموسوی السید 1 4,341 14-اسفند-1396, 19:18
آخرین ارسال: 89194

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان