امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی تعدد عقاب در ترتب
#1
درس استاد گنجی در مورد بحث ترتب است. از یک طرف مرحوم اخوند قائل است به این که عدم تعدد عقاب در ترتب کشف از عدم امکان میکند و از طرف دیگری مرحوم نائینی میفرماید: در ترتب ما تعدد عقاب را میپذیریم و دلیل بر عدم امکان ترتب نمیشود. استاد گنجی میفرماید: ما تعدد عقاب را نمیپذریم و مشکلی هم در امکان ترتب به وجود نمیاورد. یعنی از جهت با مرحوم اخوند موافق است و از جهت دیگر با مرحوم نائینی موافق است. ایشان قائل است به این که در ترتب وقتی که اهم و مهم هر دو عصیان شوند دو عقاب وجود ندارد و در عین حال این کشف نمیکند که ترتب محال است بلکه ترتب هم امکان دارد. یکی از منبهاتی که در ترتب دو عقاب وجود ندارد این است که ما بین شخصی که قدرت بر امتثال دو واجب را دارد و هر دو را عصیان میکند و بین شخصی که قدرت بر اتیان یک واجب از دو واجب را دارد و هر دو را عصیان میکند فرق احساس میکنم که در اولی دو عقاب وجود دارد و در دومی یک عقاب وجود دارد.
مطالب بعدی او ادله طرفین انشا الله در مراحل بعدی مطرح خواهد شد. این موضوع برای طرح بحث و شروع بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط عرفان عزیزی
#2
(25-شهريور-1399, 17:43)خیشه نوشته: درس استاد گنجی در مورد بحث ترتب است. از یک طرف مرحوم اخوند قائل است به این که عدم تعدد عقاب در ترتب کشف از عدم امکان میکند و از طرف دیگری مرحوم نائینی میفرماید: در ترتب ما تعدد عقاب را میپذیریم و دلیل بر عدم امکان ترتب نمیشود. استاد گنجی میفرماید: ما تعدد عقاب را نمیپذریم و مشکلی هم در امکان ترتب به وجود نمیاورد. یعنی از جهت با مرحوم اخوند موافق است و از جهت دیگر با مرحوم نائینی موافق است. ایشان قائل است به این که در ترتب وقتی که اهم و مهم هر دو عصیان شوند دو عقاب وجود ندارد و در عین حال این کشف نمیکند که ترتب محال است بلکه ترتب هم امکان دارد. یکی از منبهاتی که در ترتب دو عقاب وجود ندارد این است که ما بین شخصی که قدرت بر امتثال دو واجب را دارد و هر دو را عصیان میکند و بین شخصی که قدرت بر اتیان یک واجب از دو واجب را دارد و هر دو را عصیان میکند فرق احساس میکنم که در اولی دو عقاب وجود دارد و در دومی یک عقاب وجود دارد.
مطالب بعدی او ادله طرفین انشا الله در مراحل بعدی مطرح خواهد شد. این موضوع برای طرح بحث و شروع بود.
بی زحمت کلام آخوند را تبیین کنید ربط وحدت عقاب و محال بودن ترتب چیست؟
پاسخ
#3
مرحوم اخوند میفرماید: ترتب محال است زیرا اگر امکان داشته باشد تالی فاسد دارد و آن این است که در صورت ترک اهم و مهم باید دو عقاب داشته باشیم در حالی که صحیح نیست و بعد اضافه میکند که این اشکال را به میرزای شیرازی وارد میکریم و ایشان جوابی نداشتند. مرحوم نائینی میفرماید تعدد عقاب اشکالی ندارد و ما قائل هستیم که در صورت ترک اهم و مهم دو عقاب وجود داشته باشد. استاد میفرماید: تعدد عقاب خلاف ارتکاز است ولی باعث نمیشود که ترتب محال باشد.
پاسخ
#4
(26-شهريور-1399, 08:49)خیشه نوشته: مرحوم اخوند میفرماید: ترتب محال است زیرا اگر امکان داشته باشد تالی فاسد دارد و آن این است که در صورت ترک اهم و مهم باید دو عقاب داشته باشیم در حالی که صحیح نیست و بعد اضافه میکند که این اشکال را به میرزای شیرازی وارد میکریم و ایشان جوابی نداشتند. مرحوم نائینی میفرماید تعدد عقاب اشکالی ندارد و ما قائل هستیم که در صورت ترک اهم و مهم دو عقاب وجود داشته باشد. استاد میفرماید: تعدد عقاب خلاف ارتکاز است ولی باعث نمیشود که ترتب محال باشد.

چرا صحیح نیست دو عقاب داشته باشیم؟
پاسخ
#5
ظاهرا مرحوم آخوند دلیل عدم تعدد عقاب در ترتب را اولا مخالف ارتکاز میداندو ثانیا میفرماید که یکی از دو خطاب اهم و مهم ارشادی است و مولوی نیست. استاد هم فرمود حق با مرحوم آخوند است. استاد منبهاتی را مطرح کرد مثلا شخصی که قدرت بر نجات یک نفر متعین که زیر اوار افتاده است دارد و عصیان میکند یک عقاب دارد و شخصی هم که قدرت بر نجات یک نفر به صورت لا علی التعیین دارد و عصیان میکند هم یک عقاب بیشتر ندارد. در ترتب هم شخص قدرت بر امتثال یک تکلیف را بیشتر ندارد اگر هر دو را ترک کند یک عقاب هم بیشتر ندارد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مراکز تحقق اجماع و بررسی حجیت ان از منظر مرحوم بروجردی خیشه 0 108 1-آبان-1402, 16:24
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی تاثیر نقل به معنا در عدم تحقق صغرای ظهور در روایات 105767 1 158 28-شهريور-1402, 17:13
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  قرائت مرحوم اغا ضیا از ماهیت علم اجمالی و ترتب علیت بر ان خیشه 0 159 15-اسفند-1401, 16:55
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی دو اقرار مختلف و مخالفت باعلم اجمالی و تفصیلی خیشه 0 119 7-اسفند-1401, 17:00
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی روایت سکونی در بحث جواز مخالفت با قطع خیشه 0 130 2-اسفند-1401, 08:09
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی مانعیت موافقت التزامیه از اجرای اصل خیشه 0 153 19-بهمن-1401, 23:05
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی خطاباتی که علم در موضوع شخص حکم اخذ شده است خیشه 0 159 8-بهمن-1401, 21:02
آخرین ارسال: خیشه
  انواع اخذ علم در اعتبار شارع و بررسی ان خیشه 0 164 4-بهمن-1401, 10:03
آخرین ارسال: خیشه
  «اصول»  اذا تعدد الشرط و اتحد الجزاء 105767 0 366 29-خرداد-1401, 22:57
آخرین ارسال: 105767
  جریان ترتب در مستحبات خیشه 16 2,737 2-تير-1400, 23:16
آخرین ارسال: 1972392352

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان