امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام
#11
(1-آذر-1399, 20:23)مهدی خسروبیگی نوشته:
(1-آذر-1399, 19:30)1972392352 نوشته: 1

سلام برادر این مطالب چه ربطی داشت به محل نزاع؛ بله غسل جنابت علاوه بر اهمیتش، مبتلابه فراوان مسلمین است که ائمه علیهم السلام تمن انتقال آن را به گونه ای که مورد اختلاف واقع نشود نداشتند؛ غسل جنابت یکی از احکام است داداش؛ اصلا خود نماز را در نظر بگیر یا خود حج که پر از تعارض اخبار و اختلاف فتواست؛ حضرت آیة الله شبیری حفظه الله تعالی به دلیل تعارض گسترده اخبار اساسا قائل به انسداد شدند داداش؛ توجیه تمام اینها به عدم تمکن ائمه علیهم السلام بر انتقال فقه و عدم فرصت و... بوده است؛ آنوقت شما چطور ادعای فقه اقتصادی میکنید؟ تأمل بفرمایید برادر
شما فکر کردی ابتلاء به مسائل اقتصادی کمتر از ابتلاءبه مسائل طهارات بوده. مخصوصا در زمان قدیم که شغل کثیری از مردم تجارت بوده همچنین با توجه به اینکه در طهارات اصل بر سهل گیری می باشد و شارع به طهارت ظاهری اکتفا کرده ولی بحثهای اقتصادی اینقدر مهم است که در سرنوشت انسان تأثیر گذار است مگر نه این است که حضرت امام حسین علیه السلام فرمودند که اگر کسی حق الناس دارد با ما نباشد یا اینکه کلی درگیری برای بازپس گیری فدک بوده است. این همه روایات سوق المسلمین و دزدی و تجارت و بیع و هبه و اجاره و به طور کل ادله معاملات نشان از کم بودن ابتلاء است؟فقط نیاز به خبره داریم که نظام را بیان کند مثلا استاد قائینی می فرمودند که بحث فقهی پیوند اعضاء را بیان کردم.  تآمل کن داداش
سلام برادر عزیز اگه بخوام مثل شما جدلی بحث کنم اولا) یه سند درست وحسابی واسه کلام امام حسین علیه السلام در مورد نیامدن کسی که حق الناس دارد را بیان کن که بعید به نظر میرسد سندی درست اقامه کنی////؛ ثانیا الکلام الکلام. اگه تونستی برهانی بر اثبات وجود نظام اقتصادی در اسلام بیان کن منتظریم داداش؛ میدانم که شما قائل نیستی بلکه بعضی از اساتید شریفت قائل هستند؛ لکن شما که ظاهرا قبول داری فقط یک برهان بر اثبات نظام اقتصادی در اسلام بیان کن؛ البته مستحضرید که منظور عموماتی همچون حرمت ربا و جواز مضاربه و استحباب قرض و... نیست؛ بسم الله بیان بفرمایید استفاده کنیم داداش گلم.
پاسخ
#12
تمام موضوعاتی که مقارن با شرایط متفاوت از عصر صدور است یعنی مثلا حتی متعه که مستحدثه نیست هم بلحاظ قواعد اولیه نمیتوان به اطلاق تمسک کرد و نیاز به جریان انسداد و... دارد.
پاسخ
#13
احسنت بیان خوبیه
پاسخ
#14
(4-آذر-1399, 19:25)105767 نوشته: احسنت بیان خوبیه

سلام معلوم نشد که مرادتون کدوم بیان بود؟ دفاع از نظام اقتصاد اسلامی و یا رد نظام اقتصادی اسلامی؟
پاسخ
#15
شامل تمام موضوعاتی که به نحوی متفاوت با عصر صدور است مثلا متعه مستحدثه نیست ولی مقارن با شرایطیست که شاید در عصر صدور نبوده یا کمتر بوده.
البته نمیخواهم بگویم متعخ قبلا حلال یوده الان حرام است بلکه مقصود اینست که تمسک به اطلاق بلحاظ قواعد اولیه دچار اشکال است.
پاسخ
#16
بیان رد وجود اقتصاد اسلامی منظور بود.
البته این اندازه شاید سد از تحقیق و تدقیق در فهم اقتصاد اسلامی نشه چون ممکنه با ورود در بحث این رو متوجه بشیم که شمول اطلاقات حداقل نسبت به غیر مسایل مستحدثه نشه و بتوان اصل اقتصاد رو استفاده کرد و طبق همان برنامه نویسی کرد حالا مسایل مستحدثه رو با غیر اطلاقات حکمش روشن میشه و این خللی ایجاد نمیکنه.
اینکه عرض میکنم ممکن در حین کار متوجه عدم منع از شمول اطلاق بشیم به این خاطره که این بیانات شمول و عدم شمول بیان عرفی و قاعده است ولی اینکه در هر مورد جداگانه این قاعده مورد استفاده عرف قرار میگیره یا نه بستگی به مورد و سیره عقلاء در همون مورد داره.
پاسخ
#17
(3-آذر-1399, 13:56)1972392352 نوشته: سلام برادر عزیز اگه بخوام مثل شما جدلی بحث کنم اولا) یه سند درست وحسابی واسه کلام امام حسین علیه السلام در مورد نیامدن کسی که حق الناس دارد را بیان کن که بعید به نظر میرسد سندی درست اقامه کنی////؛ ثانیا الکلام الکلام. اگه تونستی برهانی بر اثبات وجود نظام اقتصادی در اسلام بیان کن منتظریم داداش؛ میدانم که شما قائل نیستی بلکه بعضی از اساتید شریفت قائل هستند؛ لکن شما که ظاهرا قبول داری فقط یک برهان بر اثبات نظام اقتصادی در اسلام بیان کن؛ البته مستحضرید که منظور عموماتی همچون حرمت ربا و جواز مضاربه و استحباب قرض و... نیست؛ بسم الله بیان بفرمایید استفاده کنیم داداش گلم.
سلام برای نظام اقتصادی در اسلام رجوع کنید به اقتصادنا شهید صدر و این مقاله که برگرفته از کلمات شهید صدر است البته کار تحقیقی نیاز دارد. حدیث هم در کتاب احقاق الحق آمده و حتی اگر معتبر نباشد ولی حدیث با این مضامین داریم هرچند از معصوم دیگر در مورد حق الناس 
اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر
پاسخ
#18
(6-آذر-1399, 22:05)مهدی خسروبیگی نوشته: سلام برای نظام اقتصادی در اسلام رجوع کنید به اقتصادنا شهید صدر و این مقاله که برگرفته از کلمات شهید صدر است... 
اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر
 
در مقاله فوق که جناب خسروبیگی لینک آن را قرار داده اند چنین گفته شده است:

«شهید صدر رحمه الله معتقد است مقصود از اقتصاد اسلامى «مذهب[مکتب] اقتصادى‏» است نه علم اقتصاد، و تصریح مى‏کند که علم اقتصاد اسلامى نداریم . »

مقاله فوق منبع این سخن در آثار شهید صدر را چنین ذکر کرده است:
سید محمدباقر صدر رحمه الله، 
المدرسة الاسلامیة (تهران، مکتبة اعتماد الکاظمى، 1401 ق) . ص 140، 151 و 179 
و همو، اقتصادنا (چاپ دوم: المجمع العلمى للشهید الصدر رحمه الله، 1408 ق) . ، صص 31، 330 و 331 .
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#19
(6-آذر-1399, 22:05)مهدی خسروبیگی نوشته:
(3-آذر-1399, 13:56)1972392352 نوشته: سلام برادر عزیز اگه بخوام مثل شما جدلی بحث کنم اولا) یه سند درست وحسابی واسه کلام امام حسین علیه السلام در مورد نیامدن کسی که حق الناس دارد را بیان کن که بعید به نظر میرسد سندی درست اقامه کنی////؛ ثانیا الکلام الکلام. اگه تونستی برهانی بر اثبات وجود نظام اقتصادی در اسلام بیان کن منتظریم داداش؛ میدانم که شما قائل نیستی بلکه بعضی از اساتید شریفت قائل هستند؛ لکن شما که ظاهرا قبول داری فقط یک برهان بر اثبات نظام اقتصادی در اسلام بیان کن؛ البته مستحضرید که منظور عموماتی همچون حرمت ربا و جواز مضاربه و استحباب قرض و... نیست؛ بسم الله بیان بفرمایید استفاده کنیم داداش گلم.
سلام برای نظام اقتصادی در اسلام رجوع کنید به اقتصادنا شهید صدر و این مقاله که برگرفته از کلمات شهید صدر است البته کار تحقیقی نیاز دارد. حدیث هم در کتاب احقاق الحق آمده و حتی اگر معتبر نباشد ولی حدیث با این مضامین داریم هرچند از معصوم دیگر در مورد حق الناس 
اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر

سلام براد عزیز؛ بنده رجوعی نمیکنم چون تقریبا اطمینان دارم که چنین نظام اقتصادی وجود نداره؛ شاهدشم اینه که طبق بیان دوستمون خود مرحوم شهید صدر منکر علم اقتصاد اسلامی شده اند؛ ممنون میشم اگه بیانی از خودتون یا حداقل اساتیدتون و یا حداقل کسی دیگه مبنی بر وجود نظام اقتصادی اسلامی ارائه بدید.
پاسخ
#20
(3-آذر-1399, 19:10)مسعود عطار منش نوشته: تمام موضوعاتی که مقارن با شرایط متفاوت از عصر صدور است یعنی مثلا حتی متعه که مستحدثه نیست هم بلحاظ قواعد اولیه نمیتوان به اطلاق تمسک کرد و نیاز به جریان انسداد و...  دارد.



(5-آذر-1399, 19:07)مسعود عطار منش نوشته: شامل تمام موضوعاتی که به نحوی متفاوت با عصر صدور است مثلا متعه مستحدثه نیست ولی مقارن با شرایطیست که شاید در عصر صدور نبوده یا کمتر بوده.
البته نمیخواهم بگویم متعه قبلا حلال یوده الان حرام است بلکه مقصود اینست که تمسک به اطلاق بلحاظ قواعد اولیه دچار اشکال است.


پس از جنگ جهانی دوّم، در آلمان تعداد زن‏ها 7300000 نفر بیش از مردان بود (که 3/3 میلیون نفر آنها را زنان بیوه تشکیل می‏دادند). در گروه سنی 30-20 ساله ‏ها، در برابر هر 100 مرد  167 زن وجود داشت.
https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%86%D9%86%D8%AF%D8%B2%D9%86%DB%8C

تفاوت بین مردان و زنان باقی مانده از جنگ هم اکنون هم در سایر جنگهای معاصر تفاوت عمده ای ندارد زیرا عمده سربازان کشته شده مردان هستند نه زنان و کودکان
بطور نمونه جنگ سوریه یا یمن، عمده کشته شدگان مرد هستند بنابراین تفاوت با زمان صدر اسلام نیست بله شاید تفاوت عمده در این باشد که در صدر اسلام شاید ظرف چند ماه یا یکسال نیمی از یک ارتش کشته می شدند و امکان معالجه زخمی ها هم نبود ولی امروزه اگرچه تعداد تلفات کمتر است ولی ارزش انسانی این تلفات کم خیلی بیشتر است.
بطور مثال وقتی چند سال قبل در جریان جنگ سوریه،  وقتی کشور ترکیه تصمیم به امتیاز گیری و باج خواهی از اروپا گرفت، اجازه عبور پناهندگان سوریه و افغانی و ایرانی و پاکستانی را به طرف اروپا داد و مرزهای خود به اروپا را باز کرد حدود یک میلیون نفر فقط به کشور آلمان پناهنده شدند و بسیاری به دیگر کشورهای اروپایی پناهنده شدند و اکنون آن پناهندگان که خطر عبور از دریا را به جان خریدند و خود را به اروپا رساندند مثل پناهندگان افغانی وضع اقتصادی به نسبت خوبی دارند 
در حالیکه برخی مراجع تقلید در آن زمان یعنی دو سه سال قبل فتوا دادند پناهنده شدن به غرب وقتی جایز است که شرایطی داشته باشد از جمله آن شرایط اطمینان از سالم رسیدن و امنیت سفر و غرق نشدن در دریا بود (در آن زمان شاید حدود پنج هزار نفر در دریا غرق شده بودند)
می خواستم بگویم از یک میلیون پناهنده که فقط به آلمان رسیدند و دیگرانی که به دیگر کشورهای اروپایی رسیدند ، پنج هزار نفر در دریا غرق شدند و به خاطر شاید پنج هزار کشته شده در دریا فتوا به حرمت پناهندگی به غرب داده شد خوب اکنون که ترکیه باج و امتیازهای لازم را از اروپا گرفته است مرزهای خود را به اروپا بسته است و پناهندگان در اردوگاه های ترکیه سالهاست سرگردان هستند و احتمالاً هیچ گاه دیگر به اروپا نخواهند رسید و اگر کسی به آن فتوای حرمت پناهندگی مگر در صورت اطمینان به امنیت سفر عمل کرده باشد شاید اکنون به این فکر می کند که کدام بهتر بوده است؟ ریسک پناهندگی با خطر غرق شدن در دریا یا اینکه اکنون سالهاست در اردوگاه های پناهندگان ترکیه سرگردان است یا در کشور افغانستان در حال مردن به دلیل فقر شدید اقتصادی و نبود امنیت
می خواهم بگویم از بیش از یک میلیون پناهنده که فقط به آلمان رسیدند، پنج هزار نفر در دریا غرق شدند ولی این پنج هزار نفر بسیار مهم تلقی شد و فتوا به حرمت پناهندگی داده شد در حالیکه ارزش همین پنج هزار نفر در یک میلیون نفر معادل ارزش تلفات انسانی  در صدر اسلام است که شاید نیمی از کل سپاه کشته می شدند ولی فتوا به لزوم صلح و حرمت ادامه جنگ داده نمی شد

در مورد اغراق عجیبی که در مورد تعداد کشته شدگان جنگ های صدراسلام وجود دارد لینک زیر را توصیه به مطالعه می کنم


http://ensani.ir/fa/article/37419/%D9%86...8%A7%D9%85
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دخول سیاست و اقتصاد و... در دیانت امین 3 8,341 26-آبان-1395, 17:27
آخرین ارسال: امین 69

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان